13 maart 2011

MTB TT Beignee - 13/03/2011 (11ieme Rando des Bourg Bikers)

Het is altijd moeilijk om een beslissing te nemen die je slaap tijdens het weekend fameus inkort. 150 km rijden om een toerken te rijden in de buurt van Charleroi of in bed blijven? Alhoewel het tweede in de polls gewonnen had, koos ik voor het eerste. "Goe zot" hoorde ik in mompelende wijs achter me, toen ik mijn afgetrainde lijf uit bed liet rollen. Vrijwel alles stond klaar, alleen nog wat koffie in mijn beker en ik was klaar voor de reis.

Aangekomen in Beignee bleek het iets drukker dan vorig jaar, maar dat kon evengoed een idee zijn, aangezien Beignee maar een voorschoot groot is. Binnen in het charmante lokaal van de Bourg Bikers zaten al een paar van de groep te wachten. Toen de laatste erbij kwam gingen we er vandoor. Net als vorig jaar begon de rit op klimmende asfalt, de enige noemenswaardige die we in de komende 30 kilometer zouden zien.

Een single track naar beneden en maar snelheid maken, die plots door de klim in het Bois de Marbaix onmiddellijk werd herleid naar een getal met 1 cijfer. Een dreef in het bos liet ons toe om de spieren op te warmen en Gozee te bereiken, waar we snel de ruine van de Abbaye d'Aulne in het oog kregen.

De site is indrukwekkend genoeg, maar ligt vrijwel op het niveau van de Samber, waardoor er vanaf dit punt eigenlijk alleen maar geklommen kan worden. Gelukkig werd eerst een track naast de rivier aangedaan, maar dit kon niet blijven duren. We gingen rechtsaf en hop weer het bos binnen en naar boven. Ik herkende de klim waar ik vorig jaar halverwege had moeten afstappen, maar dit keer reed ik vlotjes naar boven. Een mooi pad door het bos met vals plat en een korte afdaling naar de eerste bevoorrading.

Even een dorpje door en weer het Bois de Marbaix binnen voor een reeks andere tracks en het eerste riviertje om door te rijden. Met afgekoelde voeten terug verder, Jamioulx door en hetvolgende bos binnen: het Bois du Prince. De tracks bleven boeiend en hier en daar werd het zelfs flink uitdagend. Niet alleen kwamen er nog een paar forel-momenten, er was geen meter plat in dat bos. Gelukkig vonden ze nog een plekje om een tafel te zetten, waar we gretig een drankje en wat fruit en andere suikers tot ons namen.

Terug richting Beignee, waar we met een 37 kilometer op de teller even doorreden. Snel gingen we terug naar het zuiden om twee vervelende kilometer te rijden. Gelukkig was het duidelijk dat dit een verbindingstuk naar het bos was, het bos dat duidelijk voor ons lag: het Bois du Camus. We reden snel de derde bevoorrading binnen en gingen verder de meer technische stukken over rotsen en door beekjes verkennen. Even het bos uit voor de Trieu des Sarts, die weliswaar heel steil maar gelukkig heel kort was. Ik hoorde achter mij "daar is de kramp".

Het bosgedeelte was achter de rug, maar de inspanning nog niet. Beignee lag nog zo'n honderd meter.... hoger. Ik herkende de laatste stukjes asfalt waar ik vorig jaar elke honderd meter was gestorven, maar waar ik vandaag vlot opreed. In Ham-sur-Heure nog even "le Petit Bois" door en de laatste klim op asfalt naar Beignee. Het ging nog steeds vlot, zo vlot zelfs dat ik als plus zeven maal zeven onze jonge drie maal zeven Matthias in de klim losreed. (Hij is er nog niet goed van!)

De rit was dit jaar zowaar nog mooier als vorig jaar. De drogere ondergrond liet toe om overal te rijden en de rotsen en wortels zorgden vrijwel nergens voor problemen. Pracht organisatie met signaalgevers op de twee grote(re) wegen die we moesten kruisen en puike bevoorradingen. Waarom hier maar een dikke 400 bikers op afkomen is mij een raadsel.

Gereden afstand: 56.20 km
Totale rijtijd: 3:42'31
Gemiddelde snelheid: 15.2 km/u
Hoogste snelheid: 40.8 km/u
Hoogtemeters: 897 m



http://www.hinnaert.net/KML/2011Beignee.kml



Grotere kaart

2 opmerkingen:

tloperke zei

ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Idd, prachtrit!
Dank, Moustache voor de leuke randinfo.

Geert zei

Met plezier gedaan.