13 februari 2011

MTB TT Annay-sous-Lens - 13/02/2011 (Le Rando de la St. Valentin)

De rit naar Annay was deze morgen gelukkig zonder extra evenementen. Ik was aan de late kant want onze kat had beslist om binnen te glippen toen ik vertrok, waardoor ik eerst nog de wasmanden moest vrijwaren van allerlei onheil. Aangekomen in Annay zaten er 15 rond de tafel te wachten. Tegen dat ik ingeschreven was kwam nummer 17 er ook bij en wijle op weg.

De eerste kilometers waren vorig jaar fenomenaal en het was niet anders vandaag. 450 m asfalt en hop vertrokken voor een single track om op te warmen. Even door Harnes en daar ging het verder: singletrack heaven van het beste soort.

Toen we na een 5-tal kilometer eerst een bandje moesten stoppen wisten we niet dat er nog vele zouden volgen. 10 kilometer en 10 platte banden later reden we een straat over en aan beide kanten van de straat stonden zeker dertig bikers banden te vervangen. Wat was hier aan de hand? Bij de aankomst zouden we ontdekken dat onverlaten latten met nagels ingegraven hadden, waardoor er van de meer dan 700 deelnemers zeker 100 waren lekgereden.

We waren Traxer verloren (gescheurde buitenband) en een paar andere bikers die vroeg thuis moesten zijn waren al vertrokken voor een kortere omloop. Wij, wij waren duidelijk ons ritme kwijt. Ik zat op een bepaald moment in het gras te rillen van de kou, maar toen ik die terril omhoog reed aangemoedigd door een hele bende fransen warmde ik toch snel weer op. Nog even gewacht op de anderen en wijle weer onderweg, met vrijwel onmiddellijk een afdaling die ons veel deed vergeten.

Het stuk dat volgde was om vingers en duimen af te likken (alhoewel met die modderspatten...) rond de terril van Foucquieres en dan telkens leuke stukjes langs het kanaal, waar we twintig meter jaagpad deden om op adem te komen en terug de "bush" in. Het zou duren tot we de brug overreden, want hier kwamen wat veldwegels, die gelukkig goed liepen.

Toen we hier terug op het jaagpad (andere kant van het water) raakten zag ik Hein een dertigtal meter voor me rijden. Dit gat zou ik dichtrijden. Toen ik in zijn wiel kwam hoorde hij me duidelijk naderen en hij ging achter Matthias, die daar nog eens veertig meter voor reed. OK dacht ik, die kan ik ook nog halen. Daar aangekomen was er weer een versnelling en die was er teveel aan.

Dertig kilometer hadden we achter de rug en het parcours was tot voor dit jaagpad op twee kilometer na volledig off-road. Een slordige 90% plezier en leuke tracks. Een aantal veldwegels kwamen eraan, dat wisten we, maar toen we een graswegel langs de spoorweg, met 7 beaufort wind op de neus (zo voelde het toch) aandeden, voelde ik de kracht uit mijn benen weglopen. Nog een paar tracks langs het kanaal en de brug over, het jaagpad terug naar Annay. Ik reed dit stuk in het donker, want het licht was juist uitgegaan.

Toen daar nog een tweetal stukjes singletrack, telkens voorafgegaan door een nijdig klimmetje aankwamen ging het al weer beter en reed ik moe maar zeer voldaan Annay terug binnen. Niets te vroeg. We werden nog getracteerd op een beker, een soepje, een broodje en een drankje. Meer moet dat niet zijn op een zondagmorgen. Ik vond het ontgoochelend dat ik op een ritje van 45 kilometer op mijn adem trapte, maar hoorde van de snellere mannen dat ze naar het einde toe ook redelijk "choco" waren, dus het was geen schande besloot ik maar.

Met uitzondering van de sabotage in het begin, waar niemand iets kan aan doen, was dit weer een mooi ritje. In de eerste 30 kilometer laten ze niets liggen, draaien, keren, klimmen, dalen, een jumpke hier een valpartijtje daar, kortom, pure fun.

Gereden kilometers: 44.02 km
Totale rijtijd: 2:41'42
Gemiddelde snelheid: 16.3 km/u
Hoogste snelheid: 30.5 km/u
Hoogtemeters: 336 m.



http://www.hinnaert.net/KML/2011Annay.kml



Grotere kaart bekijken

Geen opmerkingen: