13 juni 2010

MTB TT Hinges (Fr) - 13/06/2010

Hinges is een gemeentje in de buurt van Bethune. 2200 zielen groot ontvingen ze vorig jaar voor hun eerste organisatie meer dan 800 bikers, waaronder een flinke delegatie Forumbikers. Bleek die rit dan nog eens een meevaller te zijn, waardoor we dit jaar in de problemen zaten: Vaderdag en verkiezingen op de dag van hun tweede editie. Het eerste plan was om eerst de burgerplicht te vervullen en dan te gaan biken. De organisatie wou ons gerust laat laten vertrekken. Maar een onverlaat kwam met het idee om vroeg te vertrekken, te biken en voor 13 uur terug in het stemlokaal te staan.

5:29 - Ik stond een minuut voor mijn wekker zou aflopen naast mijn bed. Twintig minuten later stond ik op Motorbikers oprit en een uur later stonden we in Hinges. Volop activiteit. Winnitou had het niet gehaald, maar met zijn vieren gingen we op weg.

De aanloop was niet al te bijster. Dit waren we duidelijk vergeten, maar toen we de terril van Fouquereuil beklommen was het al heel anders. We gingen verder en toen in Lapugnoy de vertrekplaats van die andere tocht langsreden was de plaatselijke terril vlakbij. Traagjes rond de bult omhoog, om dan de in terrassen aangelegde terril in een rechte lijn naar beneden te verlaten. Via de eerste bevoorrading, waar Braket ons kwam vervoegen, gingen we snel in het eerste bosje van de dag genieten van de single tracks.

Hiervoor waren we gekomen. Het bos lag wel iets vettiger dan we verwachten deze tijd van het jaar, waardoor het hier en daar wel wat stuurmanskunst vroeg om recht te blijven en op de bike te blijven. Ik probeerde hier ergens een ander spoor te kiezen en bleef toch een heel eind met mijn achterwiel hangen, waardoor dit eerder driften dan biken leek. Ik overleefde en we deden de tweede bevoorrading aan.

We kregen er niet genoeg van en gelukkig kwam daar eerst de terril van Gosnay, gevolgd door het bos van Bruay-la-Buissiere, waar de single tracks heel smalletjes waren. De braamstruiken en de netels daarentegen lieten alles heel breed hangen en waren aanslagen aan het plegen op armen en benen. Gelukkig was het zo leuk om te rijden dat we daar allemaal niets van voelden. Toen we terug op de bevoorrading aankwamen (tweede en derde op dezelfde plek) was er al meer volk.

Terug richting Hinges, maar niet zonder eerst het crossparcous van Annezin aan te doen. Een MX parcours net naast het bike parcours vroeg er gewoon om. Wij erdoor en hier en daar deden we zelfs alsof er een 500cc tussen de benen zat, alleen veeeeeeeeel trager. Een achtervolging op twee Aixam autootjes kreeg de snelheid nog even omhoog, maar toen we nog een terrilparkje aandeden ging het iets trager. Een vliegende Braket later gingen we voor de laatste kilometers nog even langs het kanaal een kilometerslange gras-track door. Dit was langer dan ik wilde, maar we gingen gelukkig de andere kant van het kanaal verkennen, waar de track iets beter liep.

Vreemd, want Hinges lag aan de andere kant van het water. Toen we opnieuw een brug overreden herkende ik me en ging voor een demarrage. De laatste kilometer lichtjes klimmend tot aan de aankomst dacht ik, maar toen we de brug over waren, ging het parcours recht onder de brug door, om de laatste klim niet op asfalt maar op een flink klimmend paadje tussen de velden. Gelukkig waren de laatste driehonderd meter op asfalt, waardoor ik nog samen met de anderen de parking kwam opgereden.

Snel een drankje en een BBQ worstje verorberd en op weg om onze burgerplichten te vervullen. Om 12u45 kwam ik terug thuis, Motorbiker thuis afgezet en de nodige bolletjes rood gemaakt. Nu nog Vaderdagje spelen.

Gereden afstand: 58.70km
Totale rijtijd: 3:25'03
Gemiddelde snelheid: 17.2 km/u
Hoogste snelheid: 39.7 km/u
Hoogtemeters: 617m


http://www.hinnaert.net/KML/2010Hinges.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: