30 mei 2010

MTB TT Leernes - 30/05/2010 (3ieme VTT du Coga)

Om stipt ongeveer half zeven kwam ik Motorbikers oprit opgereden. Vier minuten later waren we onderweg richitng Charleroi om daar in Leernes een ritje te verkennen. Derde organisatie in een streek waar de hoogtemeters en de bossen vlotjes door elkaar lopen.

Een dik uur later reden we als zevende auto de parking op van Coga, een psychiatrisch instelling. De rit wordt door een paar mensen ingericht ten voordele van hun werking. Ingeschreven en nog vlug wat gepraat met een paar andere bikers, die ons verzekerden dat de geringe opkomst niets te maken had met het parcours.

Op weg en na 50 meter een eerste splitsing. Het klom een beetje en we gingen direct het bos in. Toen we onder het bladerdak kwamen bleek dat het hier meer dan zomaar een beetje klom en na 700 meter parcours hadden we 73 meter geklommen. Boven konden we een eerste recuperatie inlassen, uit noodzaak.

Het eerste stukje bos was niet verkeerd en we genoten van het feit dat Motorbiker en ik blijkaar alleen deze toerrit reden. De enige mensen die we tegenkwamen waren wandelaars, de organisatie aan de bevoorradingen en 1 andere biker. Vreemd, maar heerlijk terzelfdertijd.

Het parcours was hier eventjes niet al te uitdagend, grotendeels off-road weliswaar, maar net iets te brede dreven en iets te recht, maar net toen ik daar een opmerking wilde over maken kwamen er aantal single tracks aan. Een lange dreef die door allerlei lusjes links en rechts in te lassen heel leuk werd om te doen.

Telkens we een bos uitreden zagen we al het volgende bos waar we zouden genieten van het volgende stuk. Hier en daar een oversteek (soms zelfs met seingevers) en het werd zowaar hier en daar een stuk technischer. Niet al te zeer, maar telkens genoeg om te kunnen genieten van de omgeving, die gewoonweg prachtig is.

Plots draaiden we linksop en het begon zowaar weer flink te klimmen. "Leg hem maar op zijn kleintje" zei ik nog. "Zo'n kleintje heb ik niet" zei Motorbiker, toen de klim toch net iets steiler bleek dan eerst gedacht. Ik verstond perfect wat hij bedoelde, want ik had mijn klimbenen vandaag duidelijk thuis vergeten en stond na geen tijd ook te voet. Na 40 km voelde ik me al vermoeider dan na 70 vorige week, maar het gezapige tempo liet me toe om telkens weer een beetje te recupereren.

Toen Motorbiker waarschuwde voor een boom die dwars over de track lag en dan in volle glorie tegen de grond ging over diezelfde boom werd het duidelijk dat we vandaag geen records zouden breken. Ons amuseren daarentegen... Een paar snelle kronkelende afdalingen en we zagen het water van de Samber opnieuw opduiken. Toen we de Abbaye d'Aulne zagen was het duidelijk dat we terug bij af waren.

Mooie rit, meer dan 90% off-road, niet al te technisch, maar zeer leuk om te doen. Organisatie was perfect. Bepijling uitstekend en drie bevoorradingen. Naar het schijnt wordt nu al aan het parcours gewerkt voor volgend jaar, om het iets technischer te maken en er zelfs langere afstanden aan te breien. Duidelijk iets om in de gaten te houden, want deze organisatie verdiende duidelijk meer bikers dan hier vandaag opdaagden.

Gereden afstand: 46.54 km
Totale rijtijd: 2:50'14
Gemiddelde snelheid: 16.4 km/u
Hoogste snelheid: 42.1. km/u
Hoogtemeters: 691 m.



http://www.hinnaert.net/KML/2010Leernes.kml



Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: