28 maart 2010

MTB TT Douvrin (Fr) - 28/03/2010

Vorige week in Billy-Berclau vonden we een flyertje van Douvrin op de tafel. Niet de bekende Rando de la Mechanique, maar een andere organisatie. Even gecheckt en die andere mannen van Douvrin waren best enthousiast over deze rit. Wegens geen echt alternatief zouden we het eens proberen.

Ik had mijn huiswerk gemaakt en had een kaartje bij met de plaatsen waar we het parcours konden verbeteren, mocht dit nodig blijken.

Vertrokken heel op het gemakske en gezorgd dat de groep mooi samenbleef op de oude spoorwegbedding. Links in de verte konden we de "tietjes" van Sains-en-Gohelle weeral zien, maar ook de terril van Hulluch en de "Tafelberg" van Mazingarbe.

Hulluch kwam redelijk snel aan de beurt en een haperende ketting zorgde ervoor dat ik even op mijn zij ging. Geen erg, ware het niet dat ik met mijn borstkas op mijn stuur terechtkwam. Alle lucht uit mijn longen en straks een blauw tietje...

Enfin, ons daar weinig van aangetrokken en op weg naar de volgende: Vermelles, waar we slechts een paar honderd meter op terrilondergrond mochten rijden, maar daar kwam de Tafelberg dichterbij.

De afdaling van vorige week werd de klim en toen we bijna boven waren gingen we al direct naar beneden. Gelukkig is daar altijd de overkant van de straat waar er nog meer speelterrein is. Een andere klim en een paar afdalingen, zelfs stukjes die ik nog niet kende en het was zo leuk dat we al vergeten waren dat we daarnet een stuk wilden opnieuw doen.

Op weg naar Labourse, waar we een volgende terril zouden aanpakken. We reden langs een terril, die me bekend voorkwam, maar ik die niet echt kon thuisbrengen... Toen we erlangs reden en snelweg zouden oversteken kon ik het niet meer aanzien. Remmen dicht en terug naar het maisveld. Toen wist ik het weer. Traxer herkende zich ook en kondigde "de Forumbikers terril" aan, die we vorig zomer tijdens de rit van Fouquieres voor het eerst hadden verkend.

Een eerste klimmetje te voet en daar gingen we. De eerste afdaling gaf ons genoeg snelheid voor de volgende klim en dan was het zoeken naar de weg naar de top. Toen we uiteindelijk daar raakten kwamen een paar straffe afdalingen, die ervoor zorgden dat de vreugdekreten door de lucht galmden. Dit was ongelofelijk mooi en vooral heel leuk om te doen.

Terug het maisveld door en terug op de officiele route, waar de snelheid plots iets de hoogte in ging. De terrils van Labourse en Verquigneul en dan een pak boerewegels, die ons snel naar "de autostrade" van Douvrin brachten, de oude spoorwegbedding in gestampte baksteen. Hein en Traxer deden een Cancellaraatje en gingen er vandoor.

Veeteeteetje ging mee en de kop van ons groepje liet ze zowaar rijden. Ik kwam vanuit derde positie en ging een beetje jagen, maar niemand volgde. Ik gooide nog een bommetje maar niemand ging mee. De derde keer kwam er beweging in en toen de groep begon te rijden moest ik zowaar lossen. Gelukkig nam een biker van VTT Attiches me op sleeptouw en terug bij de groep, aan een snelheid die net boven de 40 per uur lag. Gelukkig was dit maar een kort stukje, want dit lag toch net boven mijn mogelijkheden.

We reden Douvrin een paar honderd meter achter het drietal binnen en wachtten even op Motorbiker en Fritsie, die in de laatste kilometer dan nog eens verkeerd reden.

Binnen voor ons broodje en ons drankje en we kregen er nog de beker en een fles champieter bovenop. Hier kunnen we volgend jaar dus al niet wegblijven. Deze rit was al redelijk mooi voor we onze "eigen" terril eraan toevoegden, dus daarom moeten we het niet laten.

Mooie voormiddag met de bende, die gelukkig lang samenbleef, anders hadden ze de kers op de taart moeten missen.

Gereden afstand: 52.34 km
Totale rijtijd: 2:48'29
Gemiddelde snelheid: 18.6 km/u
Hoogste snelheid: 40.1 km/u
Hoogtemeters: 468 m


http://www.hinnaert.net/KML/2010Douvrin.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: