24 januari 2010

MTB TT St.Denijs(Zwevegem) - 24/01/2010 (Krieretocht)

Opstaan ging vlotjes, maar een blik naar buiten vertraagde mijn activiteiten merkelijk. In het gazon stond hier en daar een klein plasseltje en toen ik even door het raam vooraan keek zag ik het water van het veld op de weg stromen. Even zag het er heel aanlokkelijk uit om terug het warme bed op te zoeken.

Ik had alle tijd van de wereld aan de ontbijttafel en moest dan vlug vlug alles bijrapen om tijdig te vertrekken. Toen ik naast de wagen even het lijstje in mijn hoofd afliep ontdekte ik dat het waarschijnlijk nuttig zou zijn om mijn bike ook mee te nemen. Pas toen ik vrijwel ter plaatse was realiseerde ik me dat ik mijn GPS-je had vergeten.

St. Denijs is nu niet de grootste gemeente van het land en tegen 8u15 stond de ruime omgeving van het Ontmoetingscentrum vol geparkeerde wagens met fietsrekken. Hier was niet alleen gebrek aan parkeerplaats, er was duidelijk ook flink wat volk.

Met een beperkte delegatie gingen we twee vroege starters achterna. Vrijwel direct een van de plaatselijke specialiteiten: de betonnen stapstenen, die je enkel hier in de streek aantreft, maar dit werd snel opgevolgd door een moeilijker reeks stroken, met onderandere een stuk dat ooit een kassei moet geweest zijn, bracht ons langs het voetbalveld van Herinnes (wanneer is die rit ook al weer?).

Enfin, we waren al flink opgewarmd, maar konden nog de klim op een privestuk aanvatten, wat door de aanwezigheid van de fotograaf (netjes aangekondigd door een bordje) aan een iets hoger tempo dan normaal werd gedaan. Een lange afdaling op asfalt en het bordje "bevoorrading" gaven me zelfs zonder Red Bull vleugels. Een heel uitgebreide bevoorrading, waar ik snel mijn bril even schoonmaakte, om te ontdekken dat de ochtendnevel eigenlijk al was opgetrokken.

Het bolt goed zei ik, dus gingen we voor een afstand waar de Mont St, Aubert inzat: de 49 of de 54, dat zou later wel duidelijk worden. In geen tijd kwamen we dichter en dichter bij de heuvel, die weliswaar een lange, maar heel doenbare beklimming had, alleen bleek de ochtendmist hier nog niet verdwenen. Van de overgeblevenen gingen er drie rechts, drie gingen linksaf voor de kortere afstand. De afdaling was door de nevel jammer genoeg aan iets tragere snelheid dan gewild. Een paar modderpaden en plots kwamen we weer op dezelfde afdaling van daarnet: recht naar de bevoorrading aan hoge snelheid.

Vanuit Pecq langs de Schelde naar Warcoing om snel naar Helchin te gaan. Daar in de buurt Rolling Stone verloren (bleek een probleem met zijn band te zijn, die van de velg liep). Korte ploeterstrook en dan een lang grindpad om snel terug de betonnen paadjes te vinden. Deze duurden niet al te lang en een flink zware strook waar Motorbiker me liet gaan. Nog een laatste kassei terug naar St. Denijs en dan snel een frisdrank.

Ongelofelijk hoe berijdbaar deze rit was na al de regen van de voorbije dagen. Puike organisatie met heel verzorgde bepijling en medewerkers die je de straat overloodsen op de gevaarlijkste plaatsen. Dit is echt een aanrader.

Jammer genoeg geen statistieken wegens vergeten machientje, maar als ik alles zo lees op het forum, dan moeten wij dat aan een snelheid boven de 25 per uur gemiddeld hebben gereden, of zouden sommige quotes daar een beetje overdreven zijn?


Ondertussen toch nog ietsje extra informatie... Met dank aan de Krierecrossers vind je hier toch nog de GPS file van de 49 km en een kaartje. Dank ook aan aan Nick, die me ook een file heeft doorgestuurd voor "de archieven".

http://www.hinnaert.net/KML/2010StDenijs.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: