31 januari 2010

MTB TT Annay-sous-Lens (Fr) - 31/01/2010

Op de franse sites had ik deze een tijdje geleden ontdekt en had een reportage gezien met Belle en Hein, die er redelijk incognito in blijkbaar ijzige omstandigheden meereden in een vorige editie. Veel hadden ze hier niet over verteld, maar het zag er veelbelovend uit.

Zondagochtenden zijn altijd lastig, vooral de eerste vijf minuten, maar ik was voorbereid. Ontbijt en de hele boel in de auto gegooid om hopelijk zonder al te veel gladde wegen veilig in Frankrijk te raken. De wegen waren goed, maar het rond punt aan de afrit van de snelweg was duidelijk nog niet ijsvrij. Het was eventjes boeiend, maar ik raakte zonder brokken aan het vertrekpunt, waar we ons rustig begonnen klaar te maken.

Ingeschreven en op weg? Hein had problemen met zijn body en Belle offerde zich op en liet Hein met haar bike vertrekken. Een volle tweehonderdvijftig meter asfalt, rechtsaf en we waren vertrokken. Iets meer dan vijf kilometer verder reden we voor het eerst weer op asfalt, voor een paar honderd meter.

Dit kon tellen als opwarmer en dit waren mijns insziens de beste openingskilometers ooit. Single tracks, kleine nijdige klimmetjes en hier en daar een drop, die het zo leuk maken om te doen. Langs het kanaal en hop, we waren weer vertrokken voor een heel stuk met zwarte ondergrond, onmiddellijk gevolgd door nieuwe singletracks, naar de volgende terril.

De tweede terril was net als de eerste vrijwel vlak, maar bleef heel leuk om te doen. De eerste bevoorrading kwam vroeg, maar op tijd om een eerste evaluatie te maken van 13 kilometer. Iedereen was heel enthousiast en dat bleek ook toen we weer vertrokken. Het liep goed en we genoten van het uitgestippelde parcours.

Ik reed zowaar eventjes op kop en was plots heel alleen... De benen voelden goed maar nu ook niet zo goed om de rest gewoon uit het wiel te rijden. Toen ik een bosje inreed zag ik de rest al het terrein verlaten. Ze hadden een mooi stukje gemist maar ik ging er achteraan.

Ik ging wat sneller en haalde de ene groep na de andere in, maar geen forumbikers. Ik haalde Lisa bij en ik hoorde dat de rest al voorbij was. Ik bleef jagen en jagen en toen we pad naast het kanaal opreden ging ik zowaar boven de 30 per uur. Eventjes. Gelukkig kwam daar een klein treintje Fransen en ik vlug in de slipstream. De eerste off-road en ik opnieuw weg van de groep.

Een prachtig stuk off-road afgesloten door een verraderlijke bocht van 150 graden en daar reed ik de tweede bevoorrading binnen. Alleen. Even navragen en neen, de rest was er nog niet geweest?!?!?! Waren zij eerst verkeerd gereden, ik moet ook een stukje gemist hebben en plots begon ik de truitjes tussen de bomen te herkennen. Hergroepering.

Nog een twaalftal kilometer te gaan en jammer genoeg kwamen hier een aantal lange veldwegels. Lange rechte stukken, die gelukkig naar het einde toe nog werden vervangen door een mooi stukje aan het moeras van Annay. En toen kwam het langste stuk asfalt van de hele rit: een volle kilometer om Annay binnen te rijden over de laatste ijsplekken van de morgen. Traxer toonde nog even zijn kunstjes op gladde ondergrond en we waren terug bij af.

Prachtige rit. De eerste 35 kilometer waren vrijwel onafgebroken off-road van het beste soort. De rest zou bij ons als meer dan gemiddelde kwaliteit worden gesmaakt. Voeg daarbij opnieuw een warm welkom en een vlotte organisatie aan toe en een mens zou op zondag niets anders meer willen.

Gereden afstand: 45.03 km
Totale rijtijd: 2:26'06
Gemiddelde snelheid: 18.5 km/u
Hoogste snelheid: 33.7 km/u
Hoogtemeters: 323m

http://www.hinnaert.net/KML/2010Annay.kml


Grotere kaart weergeven


Fotoverslag van onze vriend Andre Tignon kan je vinden op zijn site. Meerdere Forumbikers "in flagrante delicto" te bewonderen.

Geen opmerkingen: