11 oktober 2009

MTB TT Bruay-la-Buissiere - 11/09/2009 (4ieme Bruaysienne)

Deze week had ik een klein Mexicaans H1N1 virusje overwonnen met Dafalgan en een fles Merlot. Na een dag ziek zijn dacht ik alles verwerkt te hebben. Toen ik gisteren een beetje in de tuin werkte was ik al moe toen ik het materiaal uit het tuinhuis had gehaald, maar ik kon weer ademen. Dat beloofde.

Op het laatste nippertje vertrokken, want ik wou nog de buienradar even controleren. Volgens de radar zaten we midden in een regenbui, net als onze bestemming voor vandaag, dus vlug nog mijn regenjasje opgerold en meegenomen.

In een ruk naar Bruay-la-Buissiere, waar het peleton al volop aan het inschrijven was. Nog even zitten praten en dan maar vertrokken. De eerste helling van de parking naar de straat naar goede franse gewoonte te voet gedaan.

Ik had niet mogen lachen met de Fransen. Vijfhonderd meter asfalt naar beneden, links, nog eens links en hop, offroad de eerste klim van de dag. Ik dacht dat het een korte neep zou zijn en ging recht op de trappers naar boven. Het was dus een iets langere klim, maar ik raakte boven. Sommige van de klimmetjes die volgden niet.

Het parcours was prachtig. Eerst een zestal kilometer bos, beginnend met brede paden, die smaller en smaller werden. Het klom gezapig maar nooit echt verschrikkelijk. Toen reden we het bos uit in Lapugnoy, voor een volle 600 meter asfalt eer we rechts draaiden, recht omhoog om boven het bos in te rijden langs de bordjes "Le Bois des Dames".

Toen we het bos binnenreden zaten we in het single track paradijs. Op en neer, links en rechts, draaien en keren en een gemiddelde snelheid, die vandaag waarschijnlijk werd gebroken door de senioren wandelclub van Elverdinge. Mijn benen voelden als caoutchouc (in Frankrijk moet je hier en daar een frans woord gebruiken) en ik was regelmatig op achtervolgen aangewezen. Gelukkig was het vandaag geen wedstrijd en werd hier en daar wel eens gewacht.

Met 18 kilometer kwamen we aan de eerste bevoorrading (een andere zouden we niet zien, maar dat was onze keuze!) en wachtten even op vliegende Fritsie vooraleer we verder gingen.

Het parcours ging links, maar wij gingen rechts, terug het bos in voor nog een portie van 18 kilometer. Even gevolgd door twee Fransen, die snel op hun stappen terugkeerden toen ze het parcours herkenden.

De eerste klim blokkeerde mijn ketting en ik zat helemaal achteraan. Achtervolgen dan maar. De tweede keer bleek dus iets lastiger te zijn. Het duurde tot we aan de terril kwamen eer ik weer bij de groep kwam en in geen tijd hing ik weer achteraan. Ik deed een prachtige afdaling, maar kon me niet herinneren dat ik die al gedaan had vandaag. Toen het pad eindigde in struikgewas kon ik terugklimmen naar het parcours. Dju toch.

"Uren na de rest zal ik aankomen" dacht ik al, maar toen ik plots een biker in het zwart in het vizier kreeg ging ik erachter, om te ontdekken dat ik Fritsie terug had bijgebeend. De klim naar het Bois de Dames en ik had Veeteeteetje, Motorbiker en Lisalized terug, dank zij de 600 meter asfalt.

Gelukkig had Veeteeteetje een platte band, want dat gaf me nog een extra stukje rust op een bankje. Ik bleef genieten van het parcours en zag dat er waarschijnlijk niet meer dan twee toeren door het bos zouden worden gereden, door niemand van de groep.

Met Traxer en Hanzi op kop bleven we gaan, maar de B-ploeg was bezadigder. Een paar kilometer meer zou geen kwaad gekund hebben, maar nog een derde toer? Neen, die was er teveel aan, de B-ploeg had er genoeg van. De A-ploeg trouwens ook. Ik forceerde nog een ontsnapping in de klim naar de aankomst, maar werd ingehaald door Veeteeteetje alsof ik niet eens duwde. Ik sprong in het wiel en rolde samen met hem terug naar de Salle Carpentier.

De bike-wash kon het debiet bikers niet aan, maar een broodje met worstjes recht van de barbecue en een drankje waren welgekomen. Slechts een veertigtal kilometer, maar de benen voelden alsof het er zeker 80 waren. Maar, met minder dan twee kilometer asfalt op 40 kilometer weet je het wel.

Gereden afstand: 38.08 km
Totale rijtijd: 2:46'49
Gemiddelde snelheid: 13.7 km/u
Hoogste snelheid: 38.6 km/u
Hoogtemeters: 724 m

Als je dacht dat het gewoon een wandelingetje door het bos was, dan kan je het hoogtemeterkaartje best even bekijken... iets meer dan 350 hoogtemeters op 18km...


en... natuurlijk het GPS file-ke en het kaartje:


http://www.hinnaert.net/KML/2009Bruay.kml


Grotere kaart weergeven

2 opmerkingen:

SuPaH FLY zei

tjudedju toch, da'k da nu weere moet'n mis'n è hé ;-)

Geert zei

Smoet al moar joen kietten... Het seizoen van de prachtritten staat voor de deur.