04 oktober 2009

MTB TT Ardooie - 04/10/2009 (5e Skobiak veldtoertocht)

Vorige week was een kermis geweest, dus zouden we deze week eens een ritje bij ons in de buurt rijden. Ardooie is nu niet onmiddellijk gekend voor zijn spectaculaire bospartijen en zijn hooggebergte, maar een ritje rond de kerk met toegang tot de kleiputten van Egem is niet mis om eens een weekje rustig aan te doen.

Nogal laat afgesproken en met een redelijke groep vertrokken. "Laat ze maar rijden, we doen het rustig aan" zei Motorbiker nog en ik was onmiddellijk akkoord. Toen we een tijdje later aan het rijden waren wees Orbeabiker me even op onze snelheid, die flink boven de 30 lag. We hielden even op met duwen en reden het crossparcours aan het oude voetbalterrein op.

Verder en we reden recht naar de grote antennemast van Egem, aan de rand van de kleiputten, jammer genoeg vrijwel volledig over de weg.

Wat was hier gebeurd? De kleigroeves met al die bulten links en rechts zijn nu vrijwel enkel nog een grote put. En ik die dacht dat er crisis was in de bouwsector, toch is hier in het laatste jaar meer klei verdwenen dan in de drie jaar ervoor. Jammer, maar toch nog leuk dat we hierdoor konden rijden. Zo leuk dat we het nog eens overdeden. Nog even geprobeerd op de plekjes waar er vroeger nog leuke paadjes waren, maar deze waren niet meer echt bereikbaar. Jammer.

Na een uurtje rijden hadden we (kleiputten incluis) al een dikke 23 kilometer achter de rug en het zou zo blijven verdergaan. Mijn GPS gaf het op. Ofwel vond hij het parcours te saai om verder op te nemen ofwel was mijn batterij leeg, ik weet het niet zeker.

Voor we er erg in hadden reden we de tweede bevoorrading binnen (twee op een 45 km tocht is toch wel veel, maar who cares), we genoten ervan en dan ging het plots weer sneller. Het off-road gehalte was bedroevend laag en we keuvelden rustig verder terwijl we reden.

Naar het einde gingen the usual suspects nog eens duwen, waardoor een gat geslagen werd. Traxer was vandaag de sterkste en de Fast besliste om nog een stukje bij te rijden. Orbeabiker reed me ook nog los en Motorbiker was nergens te bekennen. Bleek dat hij zijn ketting kapot had getrapt.

Vlug nog een broodje en een drankje en tijdig naar huis, waar ik in weken zo vroeg niet ben aangekomen. Oppassen dat ik dit niet te veel herhaal!

Gereden afstand: 43.8 km
Gemiddelde snelheid: 23.0 km/u
Hoogste snelheid: 38.2 km/u

Het kaartje toont enkel tot aan de tweede bevoorrading...




Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: