26 juli 2009

MTB TT Zuytpeene (Fr) - 26/07/2009

Met een heel laag aanbod aan toerritten is de vakantie dus duidelijk ingezet. Als we binnen een redelijke afstand van huis wilden rijden waren enkel Diksmuide en deze in de aanbieding. Aangezien ik tijdens de Cassel trophy materiaalpech had, was dit mijn enige mogelijkheid op een (gedeeltelijke) revanche.

Op de snelweg had ik al mijn eerste stukje off-road, toen een omleiding door de middenberm was georganiseerd rond de brokstukken van een ongeval. Bijna aangekomen op het vertrekpunt was de weg dan nog eens afgesloten, waardoor ik al een eerste keer over de Casselberg reed, met de bike achterop de wagen weliswaar, vooraleer aan de kerk van Zuytpeene te arriveren.

Uiteindelijk aangekomen en de rest van de bende druppelde de zaal heel geleidelijk aan binnen. Twee vertrokken wat vroeger en met zijn zevenen gingen we er een tiental minuten later achteraan.

De start was adembenemend. Letterlijk. We klommen vrijwel direct off-road, nog voor de spieren waren opgewarmd, maar de volgende twintig kilometer waren niet echt om over naar huis te schrijven. Lange droge veldwegels afgewisseld door andere lange droge veldwegels. Aan de eerste bevoorrading gaf Motorbiker zijn score: 0 op 10.

Maar daar lag die bult achter de hoek: de Casselberg. Eerst leek het alsof we nog naar een andere kant zouden afdraaien, maar de volgende twintig kilometer zouden we op en rond Cassel afwerken.

Ik had het de vorige keer jammer genoeg moeten missen, maar het klimmen in de straten van Cassel, in kasseisteegjes van 57cm breed, waar mijn schouders, ik bedoel mijn stuurstang langs de muren sleepte was toch een aparte ervaring. Trapjes af, trapjes op en hier en daar een klimmetje waar ik niet kon oprijden zonder mezelf aan te moedigen met een welgeplaatste vloek.

We deden een paar afdalingen op de flanken, die meer dan gewaagd te noemen waren (getuige hiervan waren de vele bikers die dit te voet probeerden, wat mijns insziens zelfs nog gevaarlijker is) maar ooh zo leuk om te doen. Jammer genoeg moesten we daarvoor telkens opnieuw naar boven, tot vier maal toe.

Toen was het vet van de soep, de geest uit de fles, de batterijen plat. Gelukkig liep het de volgende kilometers voornamelijk naar beneden en kon ik redelijk snel recupereren. We deden nog het laatste lusje erbij om zo'n 60 kilometer te rijden, maar jammer genoeg reden we het bos dat we heel de tijd zagen niet binnen. De wind blies nog een beetje op onze neus en dan vervingen we nog een bandje vooraleer terug Zuytpeene binnen te rijden.

Geen slechte rit, heel hoog off-road gehalte, maar enkel op de Cassel was het heel leuk vertoeven. Volgend jaar komen we hier zeker terug, maar dan korten we de aanloop naar de Casselberg wat in en bissen daar het parcours vooraleer terug naar af te rijden, dat zou het al stukken beter maken.

Gereden afstand: 64.09 km
Totale rijtijd: 3:41'37
Gemiddelde snelheid: 17.4 km/u
Hoogste snelheid: 49.5 km/u
Hoogtemeters: 751 m


http://www.hinnaert.net/KML/2009Zuytpeene.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: