06 juni 2009

MTB TT Lotenhulle - 06/06/2009 (Kermis VTT)

Wegens de "kiezinge" morgen, had ik beslist om eens uit te kijken naar een ritje op zaterdag in plaats van mijn gewone zondagmorgenrit. Ik ben onze politici bijna dankbaar voor die hele toestand, want anders had ik de kermis VTT in Lotenhulle gewoon gemist.

Traxer en Veeteeteetje hadden een plan opgezet om zo vroeg mogelijk te vertrekken voor de 70 kilometer, kwestie van op tijd thuis te zijn voor de patatten, dus reed ik rond twintig na zeven de parking van het voetbalterrein op. Korte tijd later kwamen beiden samen met Veeteepeepeetje eraan.

Ingeschreven en luttele minuten later gingen we als eersten op weg. Vrijwel direct naar het kasteel van Poeke, waar we een pijltje misten, gewoon omdat het er niet meer of nog niet stond. We vonden snel waar we naartoe moesten en konden onmiddellijk vaststellen dat hier nog meer werd uitgehaald dan tijdens vorige edities. Een parcours tussen de bomen en we begonnen direct kreetjes van plezier te maken.

Er kwam helaas een eind aan en we reden door een wijk op allerlei smalle paadjes.
Tussen de huizen lag er een zandputje en ja hoor, ik slaagde erin in volle vaart mijn bike te verlaten, zonder te vallen weliswaar. Ik zou dat trucje later op de tocht nog eens herhalen tijdens een klimmetje en deze rit zelfs zonder vallen afwerken.

In de kilometers die volgden was het net hetzelfde: waar je dacht dat er niets meer uit te halen was vorig jaar, mochten we hier en daar nieuwe stukjes proberen en vooral genieten van een technisch stukje hier en daar. De eerste 20 kilometer waren duidelijk een VTT kermis. (Misschien moeten ze de naam volgend jaar aanpassen !)

We hadden wel de eerste bevoorrading leeg gevonden (wegens te vroeg), maar dit kon de pret niet drukken. We reden in duidelijke volgorde: ploeg A gevolgd door ploeg B en ploeg C achteraan: Traxer vooraan, Veeteeteetje achteraan en ik tussenin. In het begin liep het redelijk vlot, maar in de tweede helft van de rit mocht Traxer hier en daar een kleine pauze inlassen om ons op te wachten. Het verschil tussen A en B ploeg was hier heel duidelijk.

Toch genoten we van elk stukje dat ons werd aangeboden en er volgden er heel wat: zo'n 35 off-road stroken, waarvan vier in private bossen, die normaal niet worden aangedaan door andere ritten. Daarenboven was de bepijling niet alleen heel goed, ze werd aangevuld door sfeerbordjes hier en daar: "denk aan de landbouwer" als we door een maisveld een spoor kozen ; "nog eventjes" als we een ellenlang stuk op superharde ondergrond daverden en "steile helling" tijdens een afdaling, die gevolgd werd door een korte klim van 45%, jammer genoeg net na die bocht!

Even wat plezier gemaakt op een bankje waar Traxer een lekke band verving en dan via het netelstuk van vorig jaar (dit jaar was het gemaaid en gemanicuurd) naar de tweede bevoorrading, die ondertussen wel vanalles in de aanbieding had. We bleven gaan en bleven genieten van allerlei strookjes (weliswaar wat minder bos in dit stuk) en voor we het goed beseften reden we zelfs al de derde bevoorrading binnen. Ik stapte van de bike en hop: kramp in beide benen.

Vlug flink wat gedronken en wat gegeten en weer op weg. Traxer moest meer en meer op ons wachten en deed nu en dan een beetje gekke demarrages om ons dan een paar kilometer verder op te wachten, kwestie van het boeiend te houden en zijn intervaltraining verder te zetten. Tijdens zo'n achtervolging, waarbij ik reed als een gek om Traxer in te halen die ergens op een oprit stond te wachten, was ik ervan overtuigd dat ik Veeteeteetje in mijn wiel had hangen. Bleek dat hij zelfs even uit het zicht was. We reden gezapig verder en hij haalde ons terug bij, maar het vet van duidelijk van de soep.

Niet dat ik nog frisjes op mijn bike zat, maar het liep nog net iets beter. We wachtten nog even om samen over de aankomstlijn te rijden en genoten nog vlug van een broodje en namen met plezier een zak melkproducten van de sponsor in ontvangst.

Genoten van elke meter (uitgenomen die paar meter met verkrampte benen op de derde bevoorrading) van een parcours waar duidelijk werk is ingestoken om het de MTB-er zo aangenaam mogelijk te maken. Genoten van het gezelschap en het mooie weer (in ieder geval droger dan vorig jaar waar we een bui van jewelste op ons kap kregen). Volgend jaar rij ik hoogstwaarschijnlijk weer een zaterdagritje tijdens de Kermis van Lotenhulle!


Gereden Afstand: 72,1 km
Gemiddelde snelheid: 21.1 km/u
(volgens VTT-tjes machientje)

Geen GPS track of kaartje deze week. Mijn Garmin is binnen voor groot onderhoud.

1 opmerking:

Anoniem zei

goede start