14 juni 2009

MTB TT Houchin (Fr) - 14/06/2009 (Cha monte et cha descend)

"Vanaf vrijdag wordt het droog. Wind en zon, plus de ondergrond vermag wel een literke of 50. Zondag 20 graden, prachtig weer met hier en daar een streepke modder." zei Motorbiker eerder deze week. Toen we Houchin naderden begon het heel voorzichtig te druppelen.

Met een hele beperkte vertegenwoordiging schreven we in voor de versie van dit jaar, die volgens de organisatoren veel berijdbaarder lag dan vorig jaar, want het lag, op 1 of 2 stroken na, droog.

Toen we buitenkwamen en rustig vertrokken begon het zachtjes te regenen, net niet genoeg om een regenjasje aan te trekken vonden Tino en ik. Samen reden we direct omhoog, op asfalt weliswaar. De veldwegels volgende elkaar op en geen meter was plat.

We reden over vreemde wegels waar het links zo droog waren dat het stoof, terwijl er rechts plassen stonden. "Die grond heeft hier niet veel nodig" corrigeerde Motorbiker zijn vorige statement en toen we het park van Olhain naar boven zouden gaan klimmen pelde hij zelfs zijn regenjasje van zijn stoere bikerslijf.

Dit was blijkbaar het sein daarboven om de sluizen open te zetten. We klommen op een redelijk brede stuk off-road gezapig naar boven en tegen de tijd dat we helemaal boven waren geraakt regende het pijpestelen.

De afdaling kwam eraan en plots ging het naar links. Met mijn stuurwiel in de goeie richting ging ik gewoon rechtdoor en kon gelukkig nog stoppen vooraleer ik in het decor terechtkwam. Motorbiker was me tijdens dit manoeuver voorbijgegaan en wij er achteraan. Toen ik een biker voor mij een koprol zag maken checkten we eerst of hij wel OK was en daar gingen we achter Motorbiker aan, die gewoon twintig meter verder in een bocht zichzelf lag te bewonderen.

De wegeltjes in het park van Olhain bleken spekglad. De ondergrond was een soort krijtrots en hier en daar was rijden niet mogelijk, gelukkig geen lange stukken. Het bos werd vochtiger en vochtiger en de circuswaarde van onze doortocht werd groter en groter. Gevloek en bulderlachen klonken door het bos.

Toen we bovenkwamen konden we vlug nog Motorbikers remhemdel terug op de plaats zetten en de derailleur rechtplooien, hijzelf zag er onbeschadigd uit, alleen zou later blijken dat hij een beetje zijn zelfvertrouwen verloren had.

Tegen de tijd dat we de eerste bevoorrading in het bos bereikten waren we doorweekt. Gelukkig was de temperatuursvoorspelling correct. De afdaling die daar volgde deed ik terwijl ik over mijn bril keek, de diepte van de sporen inschattend op kleur, wat een paar keer toch flink fout bleek te zijn, gelukkig bleef ik rechtop.

Ik hielp nog een paar bikers met een kapotte ketting en zonder het goed te beseffen stonden we plots naast het immense kerkhof van Notre Dame de Lorette. Indrukwekkend. We werden er zowaar stilletjes van.

Tino zat uit te kijken naar de splitsing voor de 40 km, die er niet zou komen. Van de 150 bikers die op de tweede bevoorrading waren verwacht zouden er minder dan 20 opduiken. De lokroep van de kortere afstand aan de eerste bevoorrading was blijkbaar te groot.

Wij gingen verder en amuseerden ons recht evenredig met de hoeveelheid water die uit de lucht viel. Glijden en pogingen om in het juiste spoor te blijven of er uit te raken, maar naarmate we het einde naderden was de kortste weg door de plassen al meer dan voldoende.

De schijfremmen van Tino en Motorbiker zorgden voor flink wat lawaaihinder en kort daarna zorgden ze voor sterk gereduceerde remkracht. Toen Motorbiker te voet naar beneden ging werd het duidelijk dat daar niets meer van over bleef.

We reden rustig Houchin terug binnen en gingen ons broodje en drankje veroberen. Ik met een droge T-shirt over mijn bemodderde lijf, Motorbiker met een deken dat hij in zijn camionette vond rond zijn middel. Mooi beeld. Gelukkig zijn hier geen foto's van, alhoewel, voor het archief zou dit mooi geweest zijn, vooral toen we daar nog even de voorzitter te woord moesten staan.

Al twee jaar geen geluk met het weer, maar een prachtige tocht door een verrassende streek. Volgend jaar proberen we of die derde keer dan effectief de goede keer wordt.

Gereden afstand: 53.33 km
Totale rijtijd: 3:24'43
Gemiddelde snelheid: 15.6 km
Hoogste snelheid: 44.1 km/u

Geen opmerkingen: