21 juni 2009

MTB TT Kluisbergen - 21/06/2009

Honderden mensen zijn vandaag samengekomen in Stonehenge om het officiele begin van de zomer te vieren. Allerhande zonne-aanbidders en hier en daar nog een druide zouden er de hele dag rond een hoop stenen rondhangen, dansen, zingen en wie weet wat nog meer.

Wij gingen het begin van de zomer vieren op en rond de Kluisberg, waar de On2wheels mannen en madammen ons al meerdere jaren vermaken met een tochtje op en rond vrijwel iedere bult in Kluisbergen-Mont de l'Enclus. Dansen en zingen zou geen deel uitmaken van de activiteiten.

De forumbende was in groten getale op het appel op de camping en het was duidelijk dat het weer een mooie dag zou worden. Met een flesje biologische EPO op zak, getrakteerd door een sponsor aan de inschrijving, gingen we op weg, niet naar beneden zoals vorige jaren, maar omhoog. Een paar honderd meter verder een bosje links en hop, wij erin om al een eerste keer te genieten.

Opgewarmd waren we dus in 1 2 3. Zo zou het de hele rit blijven duren. Van zodra je dacht dat er een recuperatiestuk aankwam ging het weer omhoog of kon je weer stampen op een nieuw aangelegd stukje, dat nog aanvoelde alsof je er als allereerste doorreed.

De groep bleef de eerste 10 kilometer samen, Motorbiker en ik konden zelfs Traxer en Uncle Sam inhalen, maar plots werd het duidelijk dat zij nog niet aan het duwen waren. Toen we een flinke eerder langere helling aanpakten waren we plots gesplitst in onze normale groepen. Het zou tot aan de bevoorrading duren eer we weer samen zouden raken.

Weer op weg en daar losten we allerlei moois af met prive passages door allerlei stukjes die voor de gelegenheid waren opengesteld. Ik klom niet slecht vandaag, maar na zo'n 30 km was het toch precies iets lastiger aan het worden. Waar ik vanmorgen nog dacht de 80 kilometer te rijden, was ik blij dat ik nog dat flesje vloeibare kracht in mijn achterzak had. We bleven genieten en raakten aan de tweede bevoorrading.

De Patersberg lonkte rechts, maar enkel VTT-tje zou de 80 rijden terwijl de anderen me wezen op mijn beperkte klimmerskwaliteiten. Ik twijfelde nog, maar de keuze tussen nog 15 kilometer en nog 35 kilometer deed me plooien. Met de kracht van een puntje rijsttaart (heel lekker trouwens) vanop de bevoorrading ging ik aan kop rijden en het lukte nog ook.

De volgende klim zorgde ervoor dat ik niet overmoedig werd maar toen ik aan het punt passeerde waar ik vorig jaar na bijna 50 kilometer de kortste weg naar af had genomen wist ik dat ik in betere form was dan toen.

We reden de oude spoorweg op (op een bepaald ogenblik zelfs helemaal over de grove steenslag die onder de sporen ligt) en volgden allerlei paadjes rond de Kluisberg, om uiteindelijk terug langs het zwembad terug naar boven te rijden, helemaal tot aan de toren. Daar bleek ik nog altijd op kop te rijden van de B-ploeg. Niet dat ik nog zoveel over had, maar met bijna 58 kilometer op de teller kon het niet ver meer zijn en dat geeft je altijd extra kracht.

Bochtje links, bochtje rechts en daar zag ik de parking aan de aankomst, maar de pijltjes gingen links. Opnieuw een speelstukje en dan gingen we in een ruime boog de camping rond, geleidelijk aan klimmend, nooit steil, om plots het laatste stuk off-road, de weide achter de camping aan te pakken. Het was genoeg geweest en met een dikke 62 kilometer op de teller reed ik eerst nog door een koeievlaai eer ik me op het gras liet neervallen.

Genoten van vrijwel elke meter (alhoewel ik dat stukje vanuit Ruien terug naar de Kluis niet zo schitterend vond) maar who cares, er zat meer dan voldoende in om van te genieten. Eerst dacht ik dat ik toch die 80 kilometer had moeten aanpakken, maar toen ik deze namiddag in slaap viel nog voor ik een douche had genomen werd het me duidelijk dat ik toch iets meer had gevraagd van mijn lijf dan eerst gedacht.

Gereden afstand: 62.45 km
Totale rijtijd: 3:46'59
Gemiddelde snelheid: 16.5 km/u
Hoogste snelheid: 50.9 km/u

(Nog steeds geen kaartjes en GPS tracks. Machien in reparatie !)

1 opmerking:

Donavan zei

Mooi geschreven !
Het was inderdaad een heel mooie tocht