25 januari 2009

MTB TT Ingelmunster - 25/01/2009 (Brigandsbikers Wintertocht)

Mijn achterburen wonen in Ingelmunster, toch ging ik deze morgen met de auto naar Ingelmunster. Met de regen van de voorbije dagen was ik er zeker van dat we hier opnieuw zouden kunnen ploeteren en baggeren, dus een douchke zou me geen kwaad doen dacht ik zo. Toen ik langs de Cowboy zijn huis passeerde (ondertussen al bijna op het vertrekpunt) zag ik hem net vertrekken met de bike achterin de auto.

Samen kwamen we aan op de parking van het sportcentrum en maakten we ons klaar voor de rit. Ondertussen kwam de rest van de bende geleidelijk aan de parking opgereden. Vlug naar binnen voor de inschrijving en een kopje koffie. Toen we eigenlijk wilden vertrekken misten we enkel nog Motorbiker en Lisa, die als plaatselijke vedetten fashionably late aankwamen. Nog even gewacht en hop... vertrokken richting wat single tracks rond het sportcentrum.

Het zou een wandeltochtje worden. Een beetje bij de ene rijden en een praatje slaan, een bosje rond het schooltje, je een beetje laten zakken om met iemand anders te praten, demarreren om met nog iemand anders bij te praten en voor we het wisten reden we de Mandes op. Het oude oval-racing circuit ligt er desolaat bij, maar naast het circuit zijn er vele mogelijkheden om met de bike te spelen. Tijdens mijn vorige doortocht maakte ik de fout om plat te gaan waar de fotograaf klaarstond. Dit keer lukte het wel om rechtop te blijven.

Een deel van de groep nam het gewone circuit, terwijl we met een ander deel de technische stukjes erbij namen. Oei, nog een fotografe iets verder en daar gingen we verder richting Meulebeke. Langs "de Krekel" waar Grote Plateau indertijd zijn eerste ruiker omhoog had mogen steken naar een stukje off-road dat ik nog nooit had mogen smaken rond de sportschool Ter Borcht om dan via een stuk prive de Cowboy ons te laten demonstreren waarom het parcours aangepast was. Op zijn zij tussen de bomen was een beeld dat duidelijk genoeg was, voor iedereen.

Daar reden we de bevoorrading binnen aan Aviflora en konden we het niet laten om elkaar een beetje te zitten jennen, de ene was te veel te voet gegaan, de andere werd door zijn dochter losgereden, nog een ander was iets te veel kilo's bijgekomen de laatste weken... Enfin, iedereen had wel iets.

Terug richting Ingelmunster, de Beukendreef. Maar wat is hier gebeurd? De eeuwenoude beuken zijn vervangen door nieuwe scheuten van 80 cm hoog. Jammer, jammer. Een nieuw lusje door de verkaveling om het tweede stuk van de beukendreef aan te doen, om via de Tuinwijk en een stukje langs de Gistelbeek om naar het kanaal Roeselare-Leie te rijden. Mijn bike begon zich vreemd te gedragen. Chainsuck, maar dit kan toch niet? Redelijk nieuwe cassette, ketting en bladen, dus dit kon niets anders dan modder en vettigheid zijn.

Langs de Mandel terug naar Ingelmunster en dan ging het van langsom slechter met de bike. Voor het eerst kon ik meer dan mijn bike. "Nu weet je ook eens hoe je bike zich anders voelt" hoorde ik meteen. We gingen de overkant van het kanaal wat spelen, maar mijn bike wou niet meewerken. Ik raakte nog boven op de mooie stukjes langs de ringbrug, genoeg om nog even een koprol te maken tijdens de "matrasafdaling", waar deze zomer een afgedankte matras aan de boom was gebonden om erger te vermijden. Ik kon middenin de afdaling niet meer herbeginnen dus nam ik de afdaling alsof ik met een step (trotinette voor de Westvlamingen) naar beneden reed.

Mijn derailleur begon zich vreemder en vreemder te gedragen, zelfs nadat ik alle smurrie had verwijderd aan de tweede bevoorrading. Toen we daarna de splitsing 42-52 langsreden, ging ik voor de kortere afstand. Rik ging voor het volle pond.

Het kanaal terug over en recht naar het verdronken land van Saefthinge, het stukje aan het kasteel, waar de Mandel flink buiten zijn oevers is getreden. Nog eens rond het kasteel en recht naar de bike-wash. Prachtige installatie, waar je je bike op kon hangen en flink wat druk op de waterslangen, meer moest dat allemaal niet zijn.

Warme douches, lekkere boterhammen en allerlei bieren van de plaatselijke brouwer rondden deze rit af. Graag had ik de volle afstand gereden, maar achteraf blij dat ik mij tot de 40 kilometer op dit redelijk zware, maar zeer mooie parcours heb beperkt. Een aantal stroken waren ofwel niet toegankelijk ofwel niet berijdbaar, maar ik heb ze niet gemist.

Gereden afstand: 40.75 km
Totale rijtijd: 2:48'26
Gemiddelde snelheid: 14.5 km/u
Hoogste snelheid: 26.4 km/u

Bedankt aan Moozemeiske en Marloes (MTB-live.com) voor de actiefoto's.



http://www.hinnaert.net/KML/2009IngelmunsterWinter.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: