23 november 2008

MTB TT St. Baafs Vijve - 23/11/2008 (11e Leiedal Veldtoertocht)

Deze morgen weer vertrokken voor een nieuwe episode van onze MTB avonturen. Eerst moest ik nog langs de bakker om het thuisfront ook wat vertier te geven, zij het dan aan de ontbijttafel. Toen ik buitenkwam zag ik dat ik eerst wat werk aan de voorruit had, om die sneeuw- en ijsvrij te maken. Het lukte, maar ik reed aan een slakkengangetje naar de bakker, want het wegdek parelde. Toen ik terugkwam slaagde ik er zelfs in om de auto 180 graden te draaien in de straat, zonder dat ik het wilde.

Enfin, ik haastte me door het ontbijt, want de weg naar St. Baafs-Vijve is de laatste jaren al telkens moeilijk geweest. Om kwart voor acht kwam ik aan en ik vreesde even dat de rit was afgelast... Geen beweging te zien, maar geleidelijk aan kwamen daar toch wat bikers opdagen. Toen de plaatselijke brandweerman de slangen begon aan te sluiten wist ik dat er vandaag toch iets zou gebeuren. Ik besliste toch maar mijn schoenen en overschoenen aan te trekken en binnen te gaan om in te schrijven.

Een kopje koffie later kwam het grootste deel van de forumbikers geleidelijk aan binnen en konden we beginnen aan de rit. Toen ik de straat overstak om mijn bike te halen, moest ik me vasthouden aan een langsrijdende auto om niet onderuit te gaan. Binnen waren we Forumbikers, buiten werden we Forumgliders. De eerste paar honderd meter asfalt waren leuk om te zien, niet om te rijden, want als niemand durft achteromkijken uit vrees onderuit te gaan kan dit niet goed aflopen!

We gingen langs de Leie het eerste stuk offroad op en daar ging het onmiddellijk wat sneller. De brug over met beide voeten losgeklikt en daar ging de eerste onderuit op het asfalt. Veel zouden er nog volgen. Met de B-trein lieten we het stuk langs de expressweg voor wat het was en gingen er vandoor, rustig, want het ijs liet niet toe om snelheid te maken.

We zagen de meest merkwaardige valpartijen (gelukkig zonder veel erg) van allerlei glijdende asfalt bikers, maar toen we het Spitaalbos binnenreden was de grip optimaal. Klimmen, dalen, nu en dan eens pompen en soms wat glijden, maar vooral fun in het kwadraat, die bijna tien kilometer lang bleef duren. Van daaruit reden we de bevoorrading binnen. Een paar stukjes banaan en een koekje later gingen we weer op weg en ik had het verdorie koud.

'k Had niet mogen stoppen. Het duurde een eeuwigheid eer ik weer op temperatuur geraakte en toen voelde ik mijn vingertoppen minder en minder. Dju toch. Op de weg, een stukje kassei en de hele bende Forumgliders ging aan een volle 7 km per uur verder over het asfalt. We draaiden aan 3 per uur naar links en daar was een single trackje. De hele bende ging recht op de trappers en de vreugdekreten waren honderden meters in het ronde te horen. De snelheid ging in geen tijd tot boven de 25 per uur, tot we weer op verharde besneeuwde weg kwamen.

Nog een prive-bos aan de Pontstraat en dan gingen we richting Karmel. De klokken luidden op volle kracht en ik zocht al wat stoelgeld. Veeteeteetje ging voorop en zou stoelen reserveren, alleen, toen we uit het bosje kwamen konden we niet anders dan een paar roekeloze gekken bekijken, die vanuit het bos op de weg reden zonder ook maar te remmen, wat door de sneeuw en ijzel toch niet gelukt zou zijn. De tweede miste een auto op centimeters. En dan gebeuren er ongelukken met zwakke weggebruikers.

We gingen verder langs de Hongerstraat en vonden de oude spoorlijn naar St. Eloois Vijve. Orbeabiker dacht het peleton los te rijden en ik ging er achteraan. De Forumbikers/gliders waren duidelijk niet in hun beste dag, want wij twee zouden nooit zomaar vooraan ongemoeid gelaten worden op gewone dagen. De stukjes modder die we kenden van vorige edities trokken ons niet echt aan en we gingen maar via de weg voor die laatste kilometer. Vertrokken als Forumbiker en aangekomen als WTC De Plooiers.

De afspuitstand was goed en de douches waren deugddoend. Alleen werd toen pas duidelijk hoe koud de vingers en de tenen eigenlijk voelden. De eerste vriesrit van het jaar. We moeten toch duidelijk weer wat gewoon worden... De rit zelf was de moeite, alleen waren wij vandaag aan de flauwe kant.

Gereden afstand: 36.77 km
Totale rijtijd: 2:20'53
Gemiddelde snelheid: 15.7 km/u
Hoogste snelheid offroad: 36.6 km/u
Hoogste snelheid road: 11 km/u (of zoiets)
Hoogtemeters: 268 m


http://www.hinnaert.net/KML/2008StBaafsVijve.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: