20 oktober 2008

MTB TT Oostrozebeke - 19/10/2008

Redelijk laat naar mijn normen ging ik om 9 uur onderweg naar Oostrozebeke met de bike. Op het forum stonden de laatste paar weken allerlei verslagen van onverlaten die al op verkenning waren geweest, maar ik had me daar niet laten aan vangen. Ik reed zelfs de hele weg naar Oostrozebeke op asfalt, om zeker niets van het parcours aan te doen en reed daar pardoes in de eerste bevoorrading. Ik ging gewoon vriendelijk gedag zeggen en reed verder naar de startplaats.

Links en rechts langs de weg zag ik bikers velden doorkruisen op plaatsen, waarvan ik zeker wist dat er geen paadjes lagen vorige maand, maar nu was dit allemaal ingepalmd door VTT-tje, Cowboy Peter en Grote Plateau en nog een aantal mannen, die de streek hier de laatste tijd meer dan onveilig maakten met schop, hark,grasmaaier en kettingzaag.

Een kopje koffie later kwamen mijn companen voor de dag eraan en begonnen we plannen te smeden: in plaats van de volle 50 kilometer konden we de 40 doen, maar toch alle leuke stukjes van de 50 meepikken. Zo gezegd zo gedaan en wijle op weg.

Een eerste paar stukjes in Oostrozebeke en voor we het goed en wel beseften waren we in Meulebeke de Paanders aan het opklimmen, waar we de gekende paden aandeden. Een splitsing kwam eraan en we glipten het parcours van de 40 op, afdalend naar Ingelmunster. De vernieuwde Cowboy Peter afdaling naar beneden en langs de waterzuivering naar "Klein Zwitserland".

Nog niet zolang geleden was een doortocht van dit stukje Kasteelbos gewoon een pad evenwijdig met de weg misschien vijf meter in het bos. Nu is dit een stuk waar je jezelf blijft afvragen waar ze alles blijven halen. Technische stukjes draaien en keren, maar evengoed nijdige klimmetjes en korte afdalingen.
De overkant van het kanaal ligt blijkbaar iets lager, want daar was het pompen of verzuipen. De grond veerde op en neer alsof het een grote spons was, maar erdoor gingen we al was het maar om verder langs het kanaal de taluds langs de Ring aan te kunnen pakken. De eerste kant was leuk en ik slaagde erin op zonder brokken levensgevaarlijke afdalingen (als je sommigen op het forum mag geloven) te nemen. Maar dit was enkel een opwarmertje.

Nog eens langs de bevoorrading gepasseerd en dit keer wel wat calorierijk voedsel ingenomen, om onmiddellijk de andere kant van de Ringbrug over het kanaal te gaan verkennen. Niet te geloven hoe steil en technisch die beklimming was. Ik probeerde eerst de moeilijkste afdaling, die ik met een voetje aan de grond moest corrigeren, anders ging ik achterwaarts naar beneden, dan de tweede "voor durvers" en toen hadden we het gehad.

Vlug op weg naar Ooigem dan maar. Een aantal snelle veldwegels (en ook een paar slecht ingereden paden) en ik begon toch lichtjes mijn gekneusde vinger te voelen, maar toen we eerst het "Kerkegoed" bosje en dan Ooigem bos zelf binnenreden was alle pijn vergeten. Ik koos natuurlijk voor het uitgebreide stuk en amuseerde mij als een klein kind. Bij het buitenrijden nog een stukje gesmaakt in een bosje ter grootte van een voorschoot en dan de brug over naar het crossparcours.

Vandaag was ik nog niet gevallen, dus als het ergens moest gebeuren... En inderdaad, een pad met hele diepe sporen, links een partij netels en hopla, ik gooide me in de netels. Maar niets geprikkeld, integendeel... elk paadje van het crossparcours werd aangedaan. Zelfs het bosje achterin bleek groter dan ik het kende, maar genieten was het zeker.

De oorspronkelijke planning was om het twee keer te doen, maar ondertussen waren de kuiten al veel minder enthousiast. Orbeabiker bleef ons bang maken met "en er komt nog serieus wat hierachter hoor", waardoor we dan maar gingen kijken wat dat daar allemaal was en ja hoor, het stukje langs de nieuwe Expresweg was niet van de poes.

We lieten de boomgaard voor wat ie was en gingen richting Oostrozebeke, waar het plaatselijke park met de paden in boomschors het laatste uit de benen haalde.

Een leuke apres en nog wat onnozel doen vooraleer ik de laatste 11 kilometer aanvatte, die naar huis... De lastigste van allemaal !

Moesten alle organisaties zoveel offroad uit hun streek halen, zelfs waar er eigenlijk geen is, dan was het hier mountainbike heaven. Merci allemaal daar in "Rozebeke" want niet alleen het parcours was in orde, de hele organisatie was top.

Gereden parcours afstand:
Totale rijtijd: 42.04 km
Gemiddelde snelheid: 15.6 km/u (Een aantal mannen moeten duidelijk hun machientje eens correcter afstellen, want ik denk niet dat mijn GPSke fout rekent en telt!)
Hoogste snelheid: 30.9 km/u
Hoogtemeters: 270 m


http://www.hinnaert.net/KML/2008Oostrozebeke.kml
Deze tocht (net als vele andere) bevat flink wat prive-stukken, die je enkel op die dag kon gebruiken. Respecteer dit aub!


Grotere kaart weergeven

2 opmerkingen:

Jurgen zei

Hallo Geert, kan je me vertellen of deze route is opgenomen met een gps toestel en zoja welk. Ben namelijk op zoek naar een apparaat dat dit voor mekaar krijgt.

Met vriendelijke groet,
Verheye Jurgen

Geert zei

Ik gebruik hiervoor mijn Garmin Edge 305.
http://www.garmin.be/NL/category_fitness_biking.shtml