25 augustus 2008

MTB TT Voormezele - 23/08/2008 (Peter Pan Tocht)

Vorig jaar eindigde deze tocht in mineur, toen de ziekenwagen met Rik vertrok en ik daar ergens achterbleef. Gelukkig bleek er weinig fout en na een nachtje observatie mocht hij weer naar huis. Om de een of andere reden vroeg ik hem dit jaar niet of hij Voormezele zag zitten... Ik dus wel.

Bij het binnenrijden van de St. Denijsstaat in Voormezele, laveerde ik langs de wegafsluiting, die daar voor de gelegenheid was geplaatst en werd ik zowaar door de militaire politie achtervolgd. Die ene op zijn moto keek me vreemd aan. Ik wou al uitleggen dat ik wel degelijk "plaatselijk verkeer" aan het beoefenen was, maar zij draaiden een straatje links in.


Ingeschreven in een vrijwel lege voetbalkantine en hop, op weg. Pijltjes hingen in de andere richting dan vorig jaar, dus gingen we links en na honderd meter zaten we op het parcours van de 4-daagse van de Ijzer. Een kruispuntje en daar stonden mijn beide MP's het verkeer te regelen voor zowel de wandelaars als de MTB-ers.


Nog eventjes op de weg en daar gingen we het veld in. Bleek dat de regen van de voorbije dag en nacht hier toch flink wat sporen had nagelaten. Ik wilde toch een tweetal keer dat ik mijn muds had gemonteerd, want hier en daar was het toch flink pompen, het vele "vals plat" hielp ook niet echt om snel vooruit te komen.

De naam van de tocht heeft iets te maken met een soldaat van de grote oorlog, begraven in Voormezele en dat is er ook aan te merken in die streek. Begraafplaatsen, monumenten en bomkraters, die er nu uitzien als mooie, rustige vijvertjes...

Langs Wijtschate, Wulvergem reden we zowaar tweetalig gebied binnen. Ik dacht eventjes dat we Frankrijk binnengereden waren, maar vond die tweetalige bordjes heel vreemd en begreep het pas toen we Mesen-Messines binnenreden: taalfaciliteiten. Langs het bos van..., pardon, le bois de Ploegsteert reden we terug richting Heuvelland.

Ik vreesde even de "Mont du Savon Noir" te zullen tegenkomen toen we de "Zepestraat" inreden, maar daar doemde de Kemmel op in de verte, waar we niet de gewone paden volgden.


Al hadden we eigenlijk niet echt geklommen, het daalde mooi om uiteindelijk langs Dikkebus vijver terug naar Voormezele te rijden, aankomend langs de veldwegel waar we vorig jaar vertrokken waren.


De inrichters hebben hier dit jaar een gedurfde keuze gemaakt en gebruikten vrijwel geen enkele van de klassieke bulten in de streek. We gingen op de flanken van verschillende heuvels, maar klommen er geen enkele volledig op. Merkwaardig genoeg vonden ze hier dan nog meer dan voldoende off-road om het interessant te maken. Ik vond het een geslaagde keuze.


Gereden afstand: 52.34 km
Totale rijtijd: 2:43'22

Gemiddelde snelheid: 19.2 km/u

Hoogste snelheid: 42.7 km/u

Hoogtemeters: 431 m

http://www.hinnaert.net/KML/2008Voormezele.kml



Grotere kaart bekijken

Geen opmerkingen: