25 augustus 2008

MTB TT Ellezelles - 24/08/2008

Vandaag was er weer een grote keuze aan toerritten op een steenworp afstand. Zowel West- en Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk hadden iets te bieden. Ik moest kiezen tussen Vichte en Ellezelles, maar aangezien Vichte duidelijk mijn pech-rit is (twee keer gestart, nooit aangekomen: eerste jaar freehub kapot na 10 km, tweede jaar velg opengesprongen na 4 km) ging ik voor de tweede dag op rij de taalfaciliteiten opzoeken.

Het blijft telkens mooi om te horen: Vlamingen doen hun uiterste best om Frans te spreken tegen de plaatselijke bevolking, die meestal perfect tweetalig is en de Franstaligen proberen hun beste mondje "skoon vlaamsch". Het wordt helemaal mooi als Vlamingen tegen elkaar Frans praten omdat beiden denken dat de ander Franstalig is!

Enfin, ingeschreven en daar ging de Cowboy ervandoor om al eens de bosjes en de hellingen langs het parcours te verkennen. We lieten hem spelen en vertrokken rustig op het parcours. Een kilometer verder kwamen we voor het eerst op een stukje verhard en niemand had goesting om meer dan 15 per uur te rijden: de opwarming was geslaagd.

Gisteren had ik een toeristisch uitstapje gemaakt en genoten van vals plat en hier en daar een afdaling, vandaag zou mij dit niet gegund worden. Na nog geen 10 kilometer wist ik dat ik mijn benen thuis vergeten was: het zouden er vandaag geen 50 worden. Het eerste beetje klimmen na de spoorwegbedding was er al te veel aan vandaag.

De andere forumbikers wachtten in het begin nog even op mij, maar ik liet hun snel weten dat dit vandaag nutteloos was. Gelukkig waren er nog de bevoorradingen waar ik ze twee keer kon inhalen.

Verder omhoog om langs het "Bois du Pottelberg" terug af te dalen. De afdaling en het vlakke stuk erachter hielpen me om opnieuw dichterbij te komen en ik zag Veeteepeepeetje's rug al dichterbij komen. Tweede bevoorrading, waar ik hoopte samen met hem verder te rijden, maar hij was er als een bliksem vandoorgegaan zonder stoppen.

Weer op weg en tweehonderd meter later was het weeral achtervolgen, langs Flobecq en Wodecq, zonder echte klimmetjes, maar flink wat vals plat en daar kwam de splitsing: 35 of 50 km. Even gerekend: nog 5 km te gaan of nog 20... Ik dus rechtdoor de 35 op. Onmiddellijk had ik spijt van mijn beslissing. De paadjes waren hier heel diep. Plassen van 20-30 cm diep en verder dikke klei die aan de banden bleef kleven. Zo worden zij die opgeven gestraft. En in al die modder slechts 1 bandenspoor: dat van Peepeetje, die daar een paar minuten voor mij gereden had.

De 35 bleken er bijna 38 te zijn, maar het kon mij niets schelen, ik was al gestorven op kilometer 12! De laatste velddoorsteken in de laatste kilometers dreigden me zelfs nog de das om te doen, maar toen ik in de verte de lichtmasten van het voetbalveld zag wist ik dat ik er zou raken.

Een deugddoende douche en een frisdrank later voelde ik me weer een stuk beter.

Zelf heb ik weinig rondgekeken vandaag, maar hier en daar toch gezien dat er technische stukjes gemist werden (niet dat ik daar vandaag behoefte aan had), maar al bij al een hele mooie rit, die ik eens wil rijden als ik mijn benen niet thuis vergeten ben.

Gereden afstand: 37.90 km
Totale rijtijd: 2:08'20
Gemiddelde snelheid: 17.7 km/u
Hoogste snelheid: 42.1 km/u
Hoogtemeters: 490 m.

Achteraf eens het grafiekje bekeken... Nu weet ik waarom ik na 15 km zonder benen "piepedood" was: het klom verdorie heel de tijd en na zo'n 15 km hadden we dus al bijna 400 hoogtemeters.

Geen opmerkingen: