06 juli 2008

MTB TT Otegem - 06/07/2008

In mijn MTB leven al veel Krierecrossers tegengekomen maar nog nooit zelf "gekrierecrost" in Otegem. Niko had gisteren sociale verplichtingen, die ervoor zorgden dat hij forfait moest geven. De wagen geparkeerd en naar de inschrijving gereden. Dju helm en handschoenen liggen nog in de auto. Terug. Dju, GPS vergeten thuis... Dit beloofde voor de rest van de dag. Nog vlug een deal gemaakt met Rock Rider of Zanneis (ik kan ze alleen herkennen als ik ze allebei samen zie), waardoor ik de GPS file toch zou doorgestuurd krijgen.

8 uur was de vroegste starttijd, dus ruimschoots op tijd om 7u59 kwam ik bij de inschrijving aan. Verschillende Forumbikers, Steenbakkers en Torhoutse TOF-ers waren al vertrekkensklaar. Mijn twee euro "in de vlucht" op de tafel gegooid en hop, naar buiten om de groepsstart niet te missen. Samen met Motorbiker de trein in gang gezet.
Het is duidelijk dat Otegem een deelgemeente van Zwevegem is, "waar zelfs de kerkwegels gebetonneerd zijn". Gelukkig werden deze niet meegerekend in de off-road stukken, maar het was weer van dattum natuurlijk. Dit keer vond ik het minder erg dan anders, vooral omdat bleek dat mijn ingrepen van deze week mijn bike deugd hadden gedaan: geen springende ketting meer.

Vertrokken in de Scheldestraat en het duurde verdorie dertien kilometer eer we over de Schelde reden in Berchem. Ik denk dat ze daar een beetje verkeerd uitgepijld hadden! Gelukkig was ik bij Motorbiker gebleven om mij de statistieken te geven en daar gingen we dichter en dichter naar het Kluisbos. Maar eerst gingen we een beetje langs de oude spoorbedding spelen om in Nukerke de Patersberg op te biken. Ik bekeek dat even en zag het eigenlijk niet echt zitten, tot ik de fotograaf zag halverwege. Ik gaf er een lap op om voor Motorbiker voorbij de camera te rijden (de rappe mannen waren toen al lang verdwenen). Boven gekomen moest ik toch wel een beetje aan mijn asem werken, maar haha, I did it.

We kwamen aan de bevoorrading en ontdekten dat we vandaag een illustere compagnon zouden hebben voor de dag: Grote Plateau zou ons groepje met Motorbiker, Orbeabiker, Filip en ikzelve vervolledigen.
In geen tijd mocht de Kwaremont eraan geloven: tot halverwege op de weg en dan de rest off-road omhoog, om uiteindelijk de laatste 25 meter op asfalt omhoog te gaan aan heel veel percent. Twee weken geleden was ik hier gestorven tijdens de Kluisbergen TT, maar deze week ging het verrassend vlot: ik geraakte zelfs boven voor mijn medebikers.

Een beetje afdalen, daarvoor doen we het uiteindelijk, en in geen tijd kwamen we aan de Vierschaar, waar we tweemaal langs mochten rijden. De Kluisberg deden we twee of zelfs drie keer, gekend parcours zonder echt te sterven en ooh zoo geestig en leuk om te doen. Ik liet me zelfs even langs de grond glijden, kwestie van de voeling met de natuur niet te verliezen.
Uiteindelijk langs de camping naar beneden en dan een stommiteit: een bevoorrading midden een afdaling!!! Wie wil er nu remmen in een afdaling? Gelukkig was het weer een buffet om "U" tegen te zeggen, anders...

We gingen weer de Schelde over (Motorbiker op kop!) en zochten de betontegels van Groot Zwevegem. Het duurde niet lang of we vonden ze weer terug. Echt vreemd, waarom toch? We dachten er nog even over na hoe die "menschen" al die kilometers betontegels hadden gelegd. We waren het over eens dat het zwaar labeur moet zijn geweest.
Nog een paar off-road stroken en dan de "laatste kriere" of het laatste stuk single track naar de aankomst, waar we na precies ongeveer 4832 betontegels arriveerden.

Leuke organisatie, goed bepijld, bevoorradingen meer dan OK en een parcours waar niet professionelen ook eens konden genieten zonder dat het vervelend was. Leuke klimmetjes en leuke afdalingen waar we tot boven de 60 per uur naar beneden konden sjeezen. Een zonneterrasje met een frisse Leffe achteraf, meer moet dat allemaal niet zijn.

Merci Krierecrossers.


Gereden afstand: 55.1 km

Totale rijtijd: 2:46'00

Gemiddelde snelheid: 19.9 km/u

Hoogste snelheid: Motorbiker had 62.4 km/u toen hij mij in de achtervolging efkes moest laten gaan, dus... net iets meer dan 63 km/u zeker?

Hoogtemeters: meer dan genoeg (GPS vergeten, weet je nog...?)


Met dank aan Nick voor de GPS file:

http://www.hinnaert.net/KML/2008Otegem.kml



Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: