13 juli 2008

MTB TT Ingelmunster - 13/07/2008 (Tourtocht der Brigands)

Aangezien mijn vaste bike-maat gisteren zowel een trouwfeest als een verjaardag moest afwerken, besloot hij om Ingelmunster aan zich voorbij te laten gaan. Gelukkig, want de vorige keren dat hij op alcohol reed was hij niet bij te houden. Dus vertrok ik maar alleen met de bike een kleine vijf kilometer naar de nieuwe sporthal van Ingelmunster, waar het startschot om 7u30 zou gegeven worden.

Een kopje koffie gedronken (aangeboden door het huis) en in groep vertrokken. Recht (of toch zo goed als) naar de kasteelgronden waar een zig zaggy riding stukje was aangelegd, die ons volledig rond het kasteel bracht. Door de grote poort naar buiten voor de eerste splitsing. Eerst zouden we de 45 afwerken. De beukendreef door om helemaal tot het einde en dan via allerlei gekende en minder gekende paden naar Ardooie Veld te sjeezen. We pikten onderweg nog een bevoorrading mee en reden eigenlijk vrijwel zonder parcourskennis, buiten het feit dat we sommige tracks kenden, de gehele streek door, hier en daar een single track, soms zelfs een stukje prive.

We bewonderden Izegems nieuwe windmolens in de verte (blijkbaar hebben ze nog geen elektriciteit nodig, want ze stonden daar gewoon stil te staan) en kwamen stilletjes dichter en dichter bij het kanaal, waar we weer een beetje in de bosjes mochten spelen vooraleer langs de Mandel terug naar Ingelmunster te rijden. We gingen het Kasteelbos stukje "Klein Zwitserland" en het stuk achter de waterzuivering door om terug naar "af" te rijden, waar we een tweede bevoorrading mochten smaken. Slijkcrosserke wou even de sporthal binnen om "nen bruinen" te consumeren, maar besliste toch om samen met de bende opnieuw te vertrekken voor de lus van de 60.

Opnieuw het kasteelterrein binnen en hop, de kanaalbrug over voor een stukje langs het kanaal, dit keer aan de overkant. We deden even een omwegje om een stukje nieuw parcours van de toertocht van Oostrozebeke in oktober te keuren (nu nog niet afgewerkt en qua score toch zeker al een 8 of 9 op tien) voor we via allerlei paadjes naar Lendelede reden om een stukje Backeland-route te smaken. Hulste rondgereden en daar zagen we de bomen al opduiken: Ooigem bos kwam eraan.

Hier verloor ik de forumtrein. Ik zag ze nog rijden, maar toen ik uit Ooigem bos reed en aan de overkant van het kanaal de ingang van het crossparcourske zag reden zij daar al binnen. Net geen 70 kilometer op de teller en ze waren vertrokken als een bende overjaarse schoolkinderen richting speelpleintje. Toen ik daar ook aankwam zag ik er een paar nog een beetje in actie, maar bleek dat ze al een flinke voorsprong hadden opgebouwd, zodat ik alleen op de wereld was toen ik richting Unilin langs de QuickStep fabrieken mocht gaan spelen in een paar zig zaggy bosjes, die voor de gelegenheid waren opengesteld.

Ik kreeg een dipje, maar toen ik andere bikers zag naderen wou ik me niet geven en ging er zelfs nog een paar voorbij. Bleek dat ik op asfalt niets meer waard was, maar op zachte ondergrond ging ik toch nog redelijk vooruit, tenminste tot aan de bevoorrading midden in de boomgaard. Ik had toch twee blikjes nodig om weer mens te worden.

Toen ik weer vertrok gingen we richting Meulebeke, waar de bultjes plots als cols van eerste categorie voelden. Ik wou eigenlijk stilletjes doodgaan, maar aan de andere kant wou ik die 100 kilometer achter de kiezen hebben. Mijn gemiddelde snelheid bleef dalen en dalen, tot ik andere bikers zag. Telkens gaf me dit weer extra kracht om ze toch maar proberen in te halen, wat meestal lukte. Slechts 4 bikers haalden me in in de hele 100 kilometer maar het hadden er gerust 100 kunnen zijn op dit laatste stuk.

Ik was al aan het rekenen en probeerde al een noodplan op te stellen, maar het Mandes-circuit zat nog in het laatste stuk. Ik probeerde me hierop te concentreren en het lukte wel zeker. Voor ik het goed besefte kwam ik aan het oude oval racing circuit aan. Jaaaaren geleden dat ik hier nog was. Een leuk parcours was hier naast het auto-circuit aangelegd en ik ging de trapjes die op het forum waren aangekondigd af alsof ik elke dag niets anders doe. Ik zag de "Voltman" in de verte staan op een helling en schakelde al wat kleiner.

Toen ik dichtbij kwam schakelde ik helemaal op het kleinste blad om goed op de foto te staan en daar ging mijn voorwiel de lucht in. Ik ging onderuit, net voor de fotograaf van dienst. Om het helemaal in orde te maken moest hij me zelfs nog uit mijn bike pellen, want ik raakte niet meer op mijn voeten. Hopelijk heeft hij niet al te veel actiefoto's gemaakt van dit gebeuren.

Ik kwam na een stukje off-road terug op de grote baan en vond de pijltjes niet direct terug. Het begon ook nog lichtjes te regenen dus de korste weg naar de sporthal was meer dan voldoende voor mij. Bleek dat ik enkel nog de zandbak aan het Aviflora park had gemist, maar daar hadden mijn benen al geen behoefte meer aan.

Een leuke apres later terug naar huis gebiket, waar ik met bijna 110 kilometer moe, versleten, maar zeer voldaan aankwam.

Gereden parcours afstand: 98.42 km
Totale rijtijd: 5:12'09
Gemiddelde snelheid: 18.9 km/u
Hoogste snelheid: 36.0 km/u
Hoogtemeters: 446m

Bedankt aan Moozemeiske en The Voltman voor de foto's.

http://www.hinnaert.net/KML/2008Ingelmunster.kml



Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: