03 mei 2008

MTB TT St. Michiels Brugge - 03/05/2008 (Brugse Bossentocht)

Vorig jaar had ik deze rit gereden en toen gezegd dat dit de enige tocht was de naam Bossentocht waardig. Ondertussen zijn er door interne discussies in de organisatie een aantal mensen opgestapt, waaronder de parcoursbouwer. Een opdracht die aan iemand anders was toevertrouwd. Dus, dit verdiende toch even te worden verkend. Tegen een uur of acht de parking aan de Veemarkt van St. Michiels en vond die eigenlijk nogal leeg. Niet getreurd, ingeschreven en hopla vertrokken voor de 53 kilometer.

Even in de war omdat net bij het verlaten van de parking drie verschillende soorten pijltjes hingen, maar snel ontdekt dat we "die gele" moesten volgen. Ik reed rustig, om de benen los te rijden na de kramp van Ieper en dat was ons gegund de eerste kilometers, die voornamelijk asfalt waren. Hier en daar een probeerseltje en zelfs een leuk stukje in het Tillegembos, maar toch veel rechte asfalt- en verharde dreven.

En dan kwam daar weer een lange asfaltstrook, met zelfs de Torhoutsesteenweg voor een redelijk stuk. Daar gingen we weer bijna de verkeerde kant uit. Bepijling was niet slecht, maar ook niet perfect. In de loop van de rit toch meerdere malen getwijfeld en een paar keer in de fout gegaan. Een paar keer serieus getwijfeld omdat ik al lang aan het rijden was zonder een andere biker of een pijltje te zien, maar dit was gelukkig volgens de oude regel: "als er niets staat is het rechtdoor".

Snelweg over en het Valkenbos binnen. Leuk stukje, dat er toch nog op bepaalde stukken lekker vettig bijlag. Langs het Domein Beisbroek de berm van de E40 in tot in Varsenare waar we de eerste bevoorrading al konden smaken. We hadden bijna twintig kilometer op de teller en ik dacht bij mezelf: "het voelt alsof ik nog niet gereden heb, misschien kan ik wel een tandje bijsteken"... Ik mocht daar onmiddellijk een hele lading tanden bijsteken, maar achteraan! Een stoppelveld lag toch net iets vettiger dan ik verwacht had en met de bandjes die ik liggen heb niet direct de juiste grip. Op het einde de spoorweg over en het hele eind terug te rijden in een lange velddoorsteek. Enfin, ik voelde plots al dat ik gereden had!

Verder langs het kanaal Brugge-Oostende en dan veranderde het landschap wel heel snel. Geen boom te zien, beken, kanaaltjes, brugjes en sluizen overal: de Polders. Leuk om eens te doen, maar niet direct iets wat ik in de Brugse Bossentocht had verwacht, eerder in een zondagnamiddagritje met de familie. Een ander nadeel van het gebrek aan bomen is natuurlijk de volledige afwezigheid van een windscherm. Ja, natuurlijk waaide de wind daar van de verkeerde kant. Met de Zeebrugse achterhaven in het zicht terug richting Brugge gereden om bij de sponsor (een Duits automerk uit het Beierse dat vroeger ook nog helicopters heeft gebouwd...) de tweede bevoorrading mee te pikken.

Ondertussen hadden we nog een stuk langs het kanaal gereden en gingen we nu terug langs de andere kant. Pompierke kwam even bij mij rijden. We draaiden plots links naar beneden, waar ik mijn voorwiel vanonder een restant van een metalen poort mocht halen, gelukkig zonder schade aan band of velg. Daarachter een dreef, die duidelijk een nieuw stuk was: daar had in de laatste 20 jaar niets met wielen doorgereden. Het bolde niet. Zo hadden we er nog een tweetal. Je houdt ervan of niet. Mij kon het niet echt schelen, anderen vonden het niet echt leuk, maar bos is toch leuker.

We gingen weer op weg en Pompierke vond daar een paar snellere wielen om achter te hangen. Ik bleef gewoon op mijn tempootje doorgaan om nog te genieten van het technisch stuk in het bosje (waar toch zoveel meer kon worden uitgehaald). Ik dacht even dit stukje nog eens te doen maar reed als een schaap de rest achterna en daar kwamen we in de bebouwde kom, om met net geen 51 km terug de parking van de veemarkt op te rijden.

Prachtige bikewash, heel goeie douches - de bevoorradingen waren trouwens ook heel verzorgd en dit deel van de organisatie verdient een pluim. Het parcours was mijns insziens een verdienstelijke poging, maar nog niet voldoende. Maar, aangezien dit een eerste keer is voor de parcoursbouwer gun ik hem een herkansing. Ik zou zeggen aan Dirty Fox: kom eens terug in september!!! (ik weet het wel, het is in november, maar wie doet nu herexamens in november?)

Gereden afstand: 50.94 km
Totale rijtijd: 2:30'50
Gemiddelde snelheid: 20.3 km/u
Hoogste snelheid: 33.6 km/u
Hoogtemeters: 178 m


Als je dit parcours in Google Maps of Earth wil bekijken, copieer deze link: http://www.hinnaert.net/KML/2008BrugseBossen.kml
(link copieren en in het zoek vakje van Google Maps plakken of bestand openen in Google Earth)

Geen opmerkingen: