17 mei 2008

MTB TT Lotenhulle - 17/05/2008 (Kermis VTT)

Morgen een flinke rit in Frankrijk, dus moest ik vandaag toch even de beentjes strekken. Iets voor achten het parkeerterrein van de plaatselijke voetbalploeg opgereden. Waar het thuis niet regende, begon het hier toch heel lichtjes te druppelen. Traxer kwam van het Westen en daar was het "pikzwart". Dan maar met regenjasje vertrokken.

De forumgang was duidelijk op een wandeluitstapje, want de eerste 15 kilometer trokken Lichterveldenaere en ik om beurten kop. Rond het kasteel van Poeke, waar zelfs een nieuw stukje in het park was ingelast, langs een private visvijver en over allerlei paadjes en stukjes bos. Vrijwel onmiddellijk vonden we private stukjes, open voor de gelegenheid, wat het altijd leuker maakt en voor we er erg in hadden kwamen we bij de eerste bevoorrading.

Terug op weg en in geen tijd kwamen we langs het stuk langs de snelweg, dat ik eigenlijk haat, vooral omdat die auto's je duidelijk laten merken dat je niet vooruit gaat. Traxer ontsnapte en ik ging erachter. Ik kwam niet dichterbij, maar ik bleef de achtervolging leiden, tot Grote Plateau eraankwam. Hij reed even naast me en ging dan ervandoor als een motorfiets. Frustrerend, maar ja, wat wil je?


Wat wegeltjes verder wachtten we even aan de overweg en daar gingen we voor een lange strook om via de spoorwegbrug over het kanaal te rijden over een rooster-ondergrond. Best wel vreemd als je naar beneden keek. Wij verder. Een redelijk lange single track door een bosje, 180 graden en terug de andere richting uit. Op het einde was er het jaagpad langs de Brugse Vaart, maar neen... daar lag een single track op een metertje langs het asfalt. Wij reden natuurlijk op die single track en werden ingehaald door een aantal onverlaten op het asfalt... Links een andere single track tussen de netels ingedraaid, waar de ondergrond zo vettig lag dat je geregeld eens naar links of rechts moest uitwijken, wat telkens een prikkelend gevoel gaf. Toen GP opmerkte dat de track uiteindelijk nog beter was dan de gewassen ernaast kon ik het niet laten om toch nog eens helemaal de netels in te rijden. Gelukkig kwam de bevoorrading hier onmiddellijk achter.


Drie snelle mannen gingen ons voorbij en de rest van de forumtrein raakt toch geprikkeld. Dit konden ze toch niet laten gebeuren. Dat was het laatste wat Lichterveldenaere en ik van de trein hebben gezien! We reden verder langs het kanaal en reden (als je de bordjes mag geloven) zeker vijftien keer Hansbeke binnen. Plots kwam daar een velddoorsteek (we hadden er al zo door eentje geploeterd) langs een vers gezaaid maisveld. Deze lag eigenlijk nog een stuk slechter, waardoor het vrijwel onmogelijk was op het aangeduide pad te blijven, zonder de boer op stang te jagen. Wij terug en we vonden de juiste track vrijwel onmiddellijk terug, langs de manege en opnieuw langs de Brugse Vaart. Weer Hansbeke binnen, en nog eens, en nog eens... eerst nog een stuk zandgrond dat geen meter bolde om uiteindelijk de spoorwegtunnel te nemen naar de andere kant.


Een omwegje langs Bellem (eindelijk weg van Hansbeke!) om daar het Oerbos binnen te sjeezen. Toen ik uit het bos kwam was Lichterveldenaere even verdwenen. Bleek dat een tragere rijder voor hem en de breedte van de track niet had toegelaten om bij te blijven. "We hebben nog geluk gehad met het weer" zei mijn compagnon en daar begon het redelijk serieus te regenen. Samen reden we langs een vijver (de Kraenepoel), die in de mist hing. Nog een tweetal vettige stukjes en dan asfalt voor een eindsprint (hum-hum) terug naar Lotenhulle, waar de warme douches de sporen van een morgen off-road van ons afspoelden.


Vorige week gereden in 28 graden en vandaag in bijna winterse condities. Het was niet koud, maar ik kon de hele tijd best mijn regenjasje en lange mouwen verdragen. Het parcours kon zonder overdrijven met muds gereden worden. Heel de tijd motregen en een flinke bui op het laatst en nu ik thuis dit verslagje schrijf begint de zon zowaar te schijnen. Maar, het was een leuke rit en de nieuwe stukjes die de grotere afstand maken waren meer dan de moeite waard. Ik dacht eerst de kortere afstand te rijden, maar ben blij de volle 65 te hebben gereden.


Gereden afstand: 65.65 km

Totale rijtijd: 3:35'28

Gemiddelde snelheid: 18.3 km/u
Hoogste snelheid: 31.6 km/u
Hoogtemeters: 193m

Als je dit parcours in Google Maps of Earth wil bekijken, copieer deze link: http://www.hinnaert.net/KML/Lotenhulle.kml
(link copieren en in het zoek vakje van Google Maps plakken of bestand openen in Google Earth)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, waarschijnlijk dus het is

Geert zei

Ik hou van die halve zinnen, die niet volledig zijn af.....