09 maart 2008

MTB TT Raismes (Fr) - 09/03/2008

Op het forum hadden we de topic Raismes gestart, kwestie van eens een verkenningsritje te organiseren. De locatie van deze rit zag er veelbelovend uit, dus met een vijf- of tiental moesten we hier toch eens gaan kijken. De laatste lijst op het forum vermelde 43 bikers, waarvan er meer dan 30 op de vrachtwagenparking in Rekkem stonden voor het ontbijt om 7 uur. De koffietafel met alle bekers van de voorbije weken en maanden naast de boterkoeken en de koffie. Na twintig minuten onnozel doen was het weer genoeg geweest en gingen we op weg, richting Valenciennes. Althans, dat was de bedoeling. Twee keer foutrijden later raakten we toch op de A23 en een halfuurtje later namen we de afrit Raismes. Ook hier reden we nog eens verkeerd, toen bleek dat het adres dat we hadden het thuisadres van de organisator bleek te zijn!

De inschrijving en dan moesten we deze trein op de sporen krijgen... Na wat gediscussieer ("het is links" - "neen het is rechts") gingen we links en reden een volle vierhonderdvijftig meter op asfalt. Een eerste dreef langs de waterputten en hop, daar gingen we het bos in. Na welgeteld 8 kilometer hadden we meer dan drie meter asfalt na elkaar: een volle driehonderd meter. Het bos lag er hier en daar toch lichtjes vochtig bij, om niet te zeggen "zompig". De camera's (ondertussen hebben we Moto 1, Moto 2 en Moto 3) gingen in een gevecht voor de eerste plaats, maar na zo'n 15 kilometer viel alles in zijn plooi: de forumtrein viel uit elkaar in een TGV, een Intercity en een boemeltreintje.

We deden in korte tijd drie terrils aan, waarvan eigenlijk enkel de derde wat hoogteverschil inhield, maar het was dan ook serieus van dattum: in nog geen kilometer tot rond de 100 meter hoog. Eerst een beetje spelen, wat jumpkes (zelfs ik liet me een paar keer gaan) en dan de rest van de klim naar de top. Wat we daar zagen was meer dan de moeite. Tracks met een afgrond links, die niet zozeer gevaarlijk was (tenminste als je op het pad bleef) maar die zeker geen ruimte voor stuurfouten liet. Ik reed aan kop van de IC-trein en werd nog even gehinderd door een Fransoos die dit het punt vond waar hij moest inhalen. Hij heeft dit drie keer moeten doen, aangezien wij telkens het juiste pad bleven volgen en hij telkens moest remmen en ons nog eens inhalen.

We vlogen naar beneden en gingen direct het bos weer in. Mijn benen leken plotseling even van staal, al duurde dit maar vierhonderd meter, maar toch, ik had het gevoel toch weer even gehad! Het weggetje kwam uit op een straatje, waar een inboorling met een "marcelleke" de mensen zowel links, rechts als rechtdoor stuurde. We gingen het bos in, maar toen de takjes op het weggetje bomen werden was het duidelijk dat dit niet goed was. We gingen de straat op en vonden de pijltjes terug, maar, niemand volgde en het was meer dan 500 meter asfalt, dus was dit waarschijnlijk niet juist. We gingen terug het bos in en trokken daar meerdere nieuwe paden tot we uiteindelijk op een dreef uitkwamen, die ons... terug naar het punt bracht waar "Marcel" stond. Dit keer volgden we de groene pijlen, die ons na 700 meter asfalt terug het bos in loodsten.

En daar gingen we wel wat jagen zeker! Eerst Motorbiker die zei: "rustig aan jongens", maar vooraan aan het pushen was, dan Henkieboy en ook onze "krullebol" (sorry naam niet gehoord of onthouden). En dan was het om zeep. Aan de bevoorrading kwamen we Moozemeiske en hare maat tegen en al die stoere mannen wilden niet onderdoen voor het vrouwelijk geweld. Jocca probeerde een eerste keer en moest zich asgrauw terug laten zakken. Ik hing erachter aan de rekker, maar bleef redelijk in de buurt. We verloren eerst Motorbiker, dan Henk, dan "krullebol" en plots waren we nog met vier. Jocca kon het niet goed verdragen dat Moozemeiske daar een beetje aan de kop reed en deed een demarrage.

Op dat ogenblik gingen beide benen in een kramp en moest ik toch even aan iets anders denken (Leffe - Tongerlo - Westfleteren) maar het ging uiteindelijk weer wat beter en we deden nog een klein spurtje toen we zeker waren dat het minder dan een kilometer van de aankomst was, waar ik met exact ongeveer 50 kilometer op de teller binnenreed.

Als dit een verkenning was, dan is het verslag voor volgend jaar: doen, doen, DOEN! Parcours waar je zit te snakken om een beetje asfalt, off-road gevolgd door off-road en nog wat hoogteverschillen om het af te maken. Bepijling, zelfs naar Franse normen goed, bevoorradingen idem (al hoorde ik dat later gestarten daar anders over dachten).

Gereden afstand: 50.05 km.
Totale rijtijd: 2:57'24
Gemiddelde snelheid: 16.9 km/u
Hoogste snelheid: 34.6 km/u
Hoogtemeters: 379m

Als je dit parcours in Google Maps of Earth wil bekijken, copieer deze link: http://www.hinnaert.net/KML/Raismes.kml
(link copieren en in het zoek vakje van Google Maps plakken of bestand openen in Google Earth)




Voor de gelegenheid ook maar eens een videootje:
"Raismes 2008 - The Movie"




Met dank aan de moto 1 en moto 2 (moto 3 mislukte jammer genoeg een klein beetje) en de forumbikers trax-studios.

Geen opmerkingen: