08 maart 2008

MTB TT Hooglede - 08/03/2008

Vorige week kon ik niet gaan rijden door allerlei familieverplichtingen en eigenlijk wou ik vandaag ook niet gaan rijden. Alhoewel, we hebben morgen een "international bike event" op de kalender staan en de form is de laatste tijd toch niet al te schitterend, dus een paar extra kilometer zouden me geen kwaad doen. Eerst dacht ik hier een ritje in de buurt te doen, toen ik ontdekte op de mountainbike.be kalender dat er een rit in Hooglede was. Een kwartiertje rijden is ook in de buurt dacht ik, dus ging ik tegen half negen naar de Hoogleedse sporthal om me in te schrijven.

Had ik nu verkeerd gelezen? Ik zag de bordjes VTT hangen, maar zag geen enkele wagen, zelfs geen bike. Ik bleef de aangeduide weg volgen en ontdekte een redelijk grote parking waar toch meer activiteit was te bespeuren. In geen tijd ingeschreven en daar ging ik. Het was al lang geleden dat ik nog eens in mijn eentje had "afgezien" en ik wou deze rit toch echt in mijn eentje rijden. Ik bleef wat wachten tot de bikers rond mij vertrokken waren, maar twee hadden blijkbaar hetzelfde idee, dus vertrokken we met z'n drieen.

Ik ben geen snelle starter, maar zij waren nog trager, dus moest ik ze voorbij. Bleek dat ze gewoon 3-4 kilometer nodig hadden om op te warmen, want ze haalden me heel snel terug in en gingen ze me voorbij. Eigenlijk was dit perfect, want ze reden heel de tijd een paar honderd meter voor me, waardoor ik op een punt in de verte kon richten. De tocht vertrok vrijwel onmiddellijk off-road en door de werkzaamheden aan de Diksmuidsesteenweg waren zelfs deze meters off-road. Richting Oostnieuwkerke en verder door richting Westrozebeke. Vrijwel ieder pad of stukje off-road had een helling, maar ik bleef op "het grote mes" doorrijden. Niet vanwege de grote conditie, gewoon omdat het niet nodig was!

Toen we Westrozebeke terug uitreden stonden er plotseling twee extra pijlen: "licht" en "zwaar". Zwaar ging het bosje in, licht bleef op de weg, dus was er geen moment twijfel. Leuk klimmetje waar ik dan wel op een kleiner blad moest schakelen, maar gevolgd door een technisch stukje dat de moeite was. Jammer dat het zo kort was.

Ik had de indruk dat we heel de tijd op en rond een vaste MTB-route aan het rijden waren. Hier en daar een extra lusje, maar toch... De bepijling was goed. Ik reed twee keer iemands oprit op, gewoon omdat de paadjes waar we eigenlijk in moesten zo goed verborgen waren tussen hagen. Had ik beter gekeken, ik had het gezien! De splitsing 30-45 kilometer kwam er aan, onmiddellijk gevolgd door de tweede bevoorrading. Beide waren sober maar goed.

De laatste lus was ingelast om ons nog een beetje te laten spelen op het terrein van Dominic Savio in Gits, wat op zich geen verkeerd idee is natuurlijk. Dan terug richting Hooglede, waar het "hoog" gedeelte uit de naam duidelijk werd. We bleven klimmetjes en afdalingetjes afwisselen met een laatste klim tot we uiteindelijk terug bij de kerk van Hooglede aankwamen.

Niet het mooiste parcours ooit, maar toch zeker geen ritje om te onderschatten. Het glooiende terrein zorgde hier en daar voor iets zwaardere inspanning dan je zou denken. Jammer genoeg toch nogal veel road, maar dit was voor mij vandaag niet echt een probleem, aangezien het over een trainingsritje ging.

Gereden afstand: 44.60 km
Totale rijtijd: 2:11'32
Gemiddelde snelheid: 20.3 km/u
Hoogste snelheid: 41.9 km/u
Hoogtemeters: 282 m


Als je dit parcours in Google Maps of Earth wil bekijken, copieer deze link: http://www.hinnaert.net/KML/Hooglede.kml

(link copieren en in het zoek vakje van Google Maps plakken of bestand openen in Google Earth)
Let wel: dit parcours bevat private doorgangen, enkel geopend voor de gelegenheid en kan dus niet zomaar worden gereden!

Geen opmerkingen: