29 maart 2008

MTB TT Assebroek - 29/03/2008

Eerst gedacht om niet te gaan rijden deze morgen, maar gisteravond toch maar beslist om een paar kilometer te doen, kwestie van de conditie een beetje op te krikken. De kalender was o zo leeg, maar een nieuwe organisatie in Assebroek Brugge schreeuwde om uitgetest te worden. Dus, in mijn nieuwe functie als "testrijder" ging ik maar voor deze rit.

Op het forum afgesproken met een aantal Herders en een tweetal Steenbakkers en net na half negen gingen we onderweg. Een beetje asfalt en dan het veld in. Dit was veelbelovend. Samen met Moonrider ging ik zowaar aan de kop. Moonrider hield regelmatig een beetje in om zijn copain op te wachten, waardoor ik kon blijven volgen. Maar zelfs met dit tempo hadden we de Herders losgereden ?!?!? Dit kon toch niet waar zijn? Na een tiental kilometer kwamen de snelle Herders ons vervoegen en in geen tijd moest ik lossen. Ik hoopte op het middenpak van de Herders, maar dat bleek er niet te zijn! Vandaag alleen snelle en trage, geen middenmoters. Dus bleef ik maar alleen rijden, met de anderen in zicht.

Een paar mooie stukjes werden onder de wielen geschoven, maar het was meestal heel vreemd: iedere bocht had drie pijltje: de toertocht, de toertocht van vorige week en de BLOSO route. Telkens toen er een mooi stukje was gingen we er langs. Een paar pittige stroken niet te na gesproken was het een rit van lange rechte stukken asfalt of verharde off-road. Weinig modder, maar dit had niets te maken met slimme planning, het toonde aan hoeveel moois er gemist werd.



De bevoorrading na zo'n 25 kilometer was very basic. Ik wachtte nog iets langer om de tragere Herders op te wachten. Het werd een kleine reunie met veel andere bikers tot uiteindelijk Scubaluc toch het erf kwam opgereden. Bleek dat zijn twee copains de korte afstand hadden gekozen waardoor hij alleen overbleef. Samen gingen we op terug op weg. Weg, dit is wel het juiste woord, jammer, want we lieten weer flink wat liggen waar het toch leuker had geweest om te biken.

Luc was duidelijk niet in zijn beste doen en ik bleef bij hem om hem een beetje uit de wind te zetten en het spoor te kiezen. Meestal maak ik van dergelijke diensten gebruik, dus eens iemand anders bijstaan is niet meer dan normaal vond ik. Toen we bijna 40 kilometer op de teller hadden was Luc helemaal leeg en zei hij dat ik "maar moest rijden, hij geraakte er wel". Ik ging eventjes op de trappers staan en was klaar om een eindsprintje in te zetten voor de laatste 10 kilometer en dan... geen pijltjes meer. We kwamen in een bos met eerst een tiental bikers en snel waren we daar met twintig of meer.

Een Wacky Racer wist hoe we naar Assebroek terug geraakten en we volgden maar. Bleek dat we een deel van het parcours van de eerste kilometers in omgekeerde richting reden en ja, daar reden we terug Assebroek binnen. Jammer. Achteraf bleek dat we ergens een afslag links hadden gemist, maar daar bleek het pijltje nogal ver links te staan en weinigen hadden het gezien.

Gelukkig waren de douches warm en de Leffe koud, want deze rit was toch niet was ik gehoopt had. Nu al de tweede rit die ik in die streek ken (verschillende organisatie), die niet echt voor en door mountainbikers is gemaakt. Niet dat er niets te vinden is om het leuk te maken, maar het mocht niet zijn. Hopelijk leren ze hier veel uit voor een eventuele tweede organisatie.

Gereden afstand: 44.68 km
Totale rijtijd: 2:17'16
Gemiddelde snelheid: 19.5 km/u
Hoogste snelheid: 31.3 km
Hoogtemeters: 161 m

Als je dit parcours in Google Maps of Earth wil bekijken, copieer deze link: http://www.hinnaert.net/KML/Assebroek.kml
(link copieren en in het zoek vakje van Google Maps plakken of bestand openen in Google Earth)

Geen opmerkingen: