08 september 2007

MTB TT Jabbeke - 08/09/2007

Deze morgen samen met Niko naar Jabbeke gereden. Ik weet niet waarom, maar ik hield mezelf braafjes tussen de 120 en de 130 op de snelweg, kwestie van gezapig te starten en niet onmiddellijk alle cartouches te verbranden zeker! Redelijk laat (tegen 8u45) waren we ingeschreven en onderweg. Ik had gedacht om de 62 te rijden, maar Niko had een SuPaH-verkoudheid, dus hij had een neus die lekker verstopt zat en ademhalen net iets moeilijker maakte, dus gingen we voor de 52.

Na zo'n 6-7 kilometer was daar een technisch bosje dat ik gerust een tweetal keer had willen doorsjeezen. Opnieuw was het mooi om te zien dat snelle rijders niet noodzakelijk technisch sterke rijders zijn. Twee gasten die ons onbarmhartig hadden voorbijgestoken net voor het bosje zaten honderden meters achter tegen de tijd dat we daar weer uitkwamen. Toen we weer over de baan reden werden we weer ingelopen, maar we vonden dat we die mannen al eens getoond hadden waar het over ging.

Toen we kort daarna de E40 overstaken en een paadje naar de snelweg opdraaiden zagen we daar plotseling een snelheidscamera onder een brug staan. Mijn eerste idee was om de camera gewoon een beetje te draaien, zodat hij die boom flitste, maar plots zag ik daar een wagen met twee dienders achter de bocht staan. Dan maar gewoon de rest van Belgie verwittigd met een SMS-je. Gelukkig had ik daarnet mijn rechtervoet niet al te diep naar beneden geduwd.

Vraag me geen detail van alle stukjes in chronologische volgorde, maar ik herinner me het Beisbroekbos, Tillegembos, Tudor en terug naar het Beisbroekbos. We hadden nog een mooi technisch stukje, met een venijnige korte afdaling op het einde, waar achteraf bleek dat een andere biker zijn voorgevel serieus had beschadigd, maar eerlijkheid gebied me toe te geven dat ik in dat stukje ook een keer mijn voet aan de grond had moeten zetten omdat ik net niet over een put had kunnen springen, ik kwam 20cm te kort wat gelukkig niet resulteerde in een katapult effect, maar het scheelde niet veel.

De bevoorrading waar we twee keer langskwamen was heel goed: vriendelijke madammekes, die ervoor zorgden dat er vanalles klaar stond en meer dan voldoende van alles, met de glimlach en een mopje tussendoor.

Toen we in St. Andries aankwamen stonden de pijltjes naar rechts. Wij gingen full speed de asfaltweg door het bos op, bleek dat we eigenlijk hadden moeten oversteken en het bos binnenrijden. Gelukkig werd dit redelijk snel duidelijk, maar het zorgde voor de extra kilometers... Misschien mocht er hier en daar een pijltje meer geplaatst worden, zeker bij een parcours dat redelijk snel ligt. Een paar keer flink in de remmen gegaan om toch nog de juiste afslag te nemen.

Toen we bijna 50 kilometer op de teller hadden, dacht ik de eindsprint in te zetten, maar Niko bleek niet zijn beste dag te hebben. Plots kwam daar een andere biker voorbij die heel rustig "Pas op, voorzichtig mannen" riep, terwijl hij ons inhaalde. Normaal gaat Niko dan recht op de trappers zo iemand een lesje leren, maar vandaag had hij een duidelijk gebrek aan adem, dus moest ik onze eer redden. Ik schakelde een tandje bij en ging erachteraan. Een kilometer of twee verder was dit opgelost op een stukje weide waar we overheen reden, maar op een stuk weg iets verder kwam hij wel terug zeker. Dus moest ik nog eens duidelijk maken dat er met ons niet gespot kan worden. Overschot had ik niet meer, maar het lukte. Net.

Geen slechte rit, maar toch net iets te veel road naar mijn goesting. (Twee Trudo-bikers op den apres vonden dat we dit moesten begrijpen wegens allerlei verboden en loerende boswachters, maar als er te veel road is naar mijn gedacht, dan is er te veel road.) Toch goed geamuseerd en ik denk een verbetering in parcours vergeleken met vorig jaar.

Totale afstand: 57.72 km
Totale rijtijd: 2:32'10
Gemiddelde snelheid: 22.7 km/u
Hoogste snelheid: 35.5 km/u

1 opmerking:

Anoniem zei

't was paul diene gast van de trudo's die zoveel papier kreeg als hijj een parcours wilde bouwen dat hij achteraf dan maar besloot om er veel road in te steken omdat hij het toegankelijke bos niet meer kon vinden tussen de verboden bomen :-D