05 mei 2007

MTB TT St. Andries Brugge (Brugse Bossentocht) - 05/05/2007

Samen met Rik en Niko deze morgen afgesproken om 7u30 voor de koffie. Na een kopje en een babbeltje onderweg naar St. Andries, waar we tegen 8u30-8u45 vertrokken waren voor de Brugse Bossentocht. Net voor we binnengingen om in te schrijven herkende Niko een paar 'oude' vrienden die net vertrokken. Binnen de twee kilometer hadden we die al achter ons gelaten toen we achter de bouwwerven door het veld sjeesden. De wegen en de tracks lagen nog steeds poederdroog en dat was duidelijk te merken. We reden onmiddellijk als drie zotten en gingen niet beneden de 28-29 kilometer per uur.

We gingen door dreven en paden en ik was eigenlijk verrast hoe veel off-road er hier uit de eerste kilometers werd gehaald, rekening houdende met het feit dat we hier eigenlijk midden in de bebouwde kom zaten. We pikten een vierde man op, die ons bleef volgen. Toen we aan de eerste bevoorrading kwamen verontschuldigde hij zich omdat hij nog geen "kop had getrokken", maar hij zei blij te zijn om ons nog te kunnen volgen. De benen zaten goed en de wind was niet te voelen tussen de bomen, dus we bleven maar jagen.

Na een leuk stukje entertainment op de eerste bevoorrading (politie agenten die echt aan het werk waren !) zagen we Moviestar en een andere Superiabiker voor ons uit rijden. We reden het gat dicht en Moviestar en ik gingen daar een beetje Paris-Roubaix spelen op de kasseien. Moviestar zijn benen waren goed en hij leek ons zowaar los te rijden. We beenden hem weer bij en hij ontdekte dat hij zijne copain was verloren onderweg, dus bleef hij maar wat hangen om die terug op te rapen.

Ik ken de namen van de verschillende stukjes niet goed, maar het eerste bos waar we doorgingen was echt een heel leuk stuk. Korte bochtjes en eigenlijk veel te droge grond, waardoor het leek alsof we op verhakseld hout aan het rijden waren. Rik en ik waren daar ook ingevlogen en toen we eruit reden waren we Niko kwijt. Bleek dat hij daar alles had moeten dichttrekken voor een rijder voor hem die hetzelfde deed, waardoor hij even een beetje airtime had gemaakt over zijn stuur. De grond lag zanderig en zacht, dus dat was geen probleem. We kwamen daar Kleine Plateau en Filiberke's vrouwtje tegen, die zich duidelijk in hun element voelden toen ze daar aan het rijden en het rotsen waren.

Het tweede bos was gewoon prachtig. Het bleef duren en had daarenboven ook nog een paar kleine bultjes, die het leuker en leuker maakten. Niko kon het niet verdragen dat daar een andere biker sneller wou rijden, dus ging hij daar voor een eerste demarrage en hij leerde die kerel daar een eerste lesje. Toen we uiteindelijk het bos verlieten ging die biker er weer vandoor, maar Niko had nog niet opgegeven...

Een aantal hele leuke stukken privé (ik denk dat het tweede stukje bos het Herderhoevebos ook privé was), die uiteindelijk samen met de andere stukken 37 stukken off-road waren. De bordjes toonden in dalende orde vanaf 36, maar er was ook een strook "0".

De temperatuur was een stuk lager dan de voorbije dagen en we konden gerust een lange mouw verdragen, aangezien de zon zich heel de tijd wegstopte achter de wolken. Tijdens de tweede bevoorrading begon ik zowaar koud te krijgen. We gingen op weg en Rik en Niko waren onmiddellijk uit het zicht. Na 40 kilometer kon ik zowaar niet meer volgen. Ik ging gewoon mijn tempo door en haalde nog een paar andere bikers in (jagen op de eenzame fietser is toch nog altijd makkelijker dan op je eentje tempo maken) en toen we daar weer een bosje inreden zag ik Rik's rug terug opdagen. Drie jonge mannen reden super-voorzichtig door dit bos, waardoor ik even moest inhouden, maar toch kon ik op een bredere strook voorbij en Rik inhalen. Met minder dan 10 kilometer te rijden probeerde ik nog even Niko opnieuw te pakken te krijgen, maar dit lukte niet meer. Ik kon enkel nog die Raketman die ons was voorbijgefietst inhalen, kwestie van de puntjes op de i te zetten: hij was achter ons gestart en zou achter ons aankomen!

De leukste rit die ik ooit in het Brugse heb gereden en ik vraag me bijna af waarom ik er nog een andere zou proberen. Het grondgebied van St. Andries, Loppem, Zedelgem, Snellegem, Varsenare... werd aangedaan en overal waren de mooiste stukjes voor ons gereserveerd. Puik parcours. Tot volgend jaar.

Oh ja... Niko heeft die andere biker nog ingehaald!

Totale Afstand: 54.01 km
Totale Rijtijd: 2:18'35
Gemiddelde snelheid: 23.4 km/u
Hoogste snelheid: 33.7 km/u