19 mei 2007

MTB TT Maria-Aalter - 19/05/2007

Vorig weekend was duidelijk geen MTB weekend. Op vrijdag was er de Kroegentocht in Izegem (15 kroegen, waar 15 bands optreden). Tegen dat je alle bands gezien hebt is er al flink wat vocht opgenomen... Kwart voor vier en menig glas tequila later was ik niet echt meer in staat om 3 uur later op de MTB enige performance uit mijn kuiten te persen. Zondag was Moederdag, dus dat was ook al geen optie. De rest van de forumbikers had het geluk om donderdag Hemelsvaartsdag als een extra bike mogelijkheid aan te boren, maar dat zat er voor mij in Engeland niet in. Uit het (redelijk flauwe) aanbod kozen we vandaag voor de rit in Maria-Aalter.

Tegen een uur of 8 vertrokken Rik, Niko en ikzelf naar Oost-Vlaanderen om daar tegen 8u45 ingeschreven en wel op weg te gaan. Niko was zelf maar rond een uur of drie "geland" gisteren en zijn systeem reed duidelijk op alcohol. Zijn verbranding had duidelijk een hogere temperatuur dan de mijne en Rik en Niko gingen onmiddellijk rond de 30km/u hangen. Is dat nu wel niet een beetje te snel voor mij zeker? Op een bepaald ogenblik liet Niko zich zakken om te vragen of dienen tequila nu deze week of vorige week was. Die jeugd toch...

We gingen verder en na zo'n 15 kilometer zei ik tegen "de mannen" dat ik de aankomst wel zou vinden, maar daar was ze al, de eerste bevoorrading. Alles erop en eraan en wij weer op weg. Letterlijk. Een nieuwe weg in aanleg waar op het einde toch wel een venijnig hoogteverschilletje (weliswaar met een klein hellend vlakje, maar niet voor twee bikers naast elkaar!). Rik probeerde een jump en mislukte. Honderd meter verder konden we een bandje stoppen. Een beetje gesukkeld met die plastic bandenlichters van mij, die op de hoge velgen van Rik niet echt het juiste gerief bleken te zijn. Niet getreurd, want daar gingen we weer op weg. We draaiden links en vonden het toch wel lang duren eer er nog een pijltje opdook. Toen we al twee kruispunten de gulden MTB regel "als er niets staat is het rechtdoor" volgden, maar plots was daar een T-kruispunt. Rechtdoor was duidelijk geen optie! Teruggekeerd en gezien dat we eigenlijk 5 meter te vroeg waren ingedraaid.

De rest van de pijltjes waren eigenlijk nogal ongelukkig geplaatst. Meerdere keren toch nog een bochtje moeten nemen aan net iets te hoge snelheid en een paar keer flink in de remmen gegaan. Een pijltje meer had toch geen kwaad gekund.

Hier en daar een leuk stukje single-track gedaan, zeker langs het kanaal Brugge-Gent, maar net niet genoeg naar mijn gedacht. Flink wat leuke dreven door het bos gereden, maar heel weinig technisch parcours.


Ondertussen waren Niko en Rik uit het zicht verdwenen, maar dat kon mij eigenlijk niet echt schelen, want ik kreeg nu en dan toch nog een andere biker in het vizier, waar ik naartoe kon rijden om mij toch niet echt helemaal te laten zakken! Plotseling zag ik Rik's rug opnieuw (Ik begin die toch wel goed te herkennen) en niet al te veel later reden we samen verder. Niko's alcohol kacheltje was duidelijk in goede vorm, want we konden hem niet meer zien. Samen konden we mijn snelheid van rond de 25 km/u toch terug naar de 27km/u krijgen, door nu en dan af te wisselen tegen de wind in, die toch wel flink aan het waaien was.

Naar het einde toe kwamen daar plotseling een aantal andere bikers in ons wiel hangen. We konden ze een paar keer terug los rijden, maar in het bos naar het einde (met een zachte, zompige ondergrond) wou er daar toch wel een van hen voorbijgaan zeker? Zelfs met mijn flauwe benen moest ik toch mijn eer hoog houden en verdorie, ik zou niet ingehaald worden in de laatste kilometers. (In de hele rit waren er maar een paar bikers voorbijgegaan, waarom zou ik nog iemand dat plezier gunnen op het einde?) Ik ging erachter en keek even achter mij in de bocht. Rik kon duidelijk beter verdragen dat iemand ons inhaalde! We draaiden de laatste rechte lijn in en ik haalde nog de laatste brandstof uit mijn lijf en zette daar vlug eventje de puntjes op de i.

Ik miste de tweede bevoorrading door de simpele reden dat die er niet was! Jammer want die had ik toch wel kunnen gebruiken, op 55 kilometer is 1 toch wel weinig vind ik. Ik miste ook een beetje technisch parcours (1 stukje langs het kanaal vond ik wel goed, maar toch te weinig). Jammer, want het was een mooie MTB dag: regen in de voorbije dagen om alles lekker vochtig te houden en zon terwijl je aan het rijden bent. Ik vrees dat ik volgend jaar een alternatief zal zoeken voor deze rit.

Met mijn flauwe conditie was dit vandaag toch wel de moeite, maar ik was vooral jaloers op Niko, die de overtollige alcohol gewoon in kracht kon omzetten. Het zal de leeftijd zijn waarschijnlijk...

Gereden afstand: 54.32 km (inbegrepen 4-5 kilometer fout gereden)
Totale rijtijd: 2:12'35
Gemiddelde snelheid: 24.5 km/u
Hoogste snelheid: 37.3 km/u

Terug aangekomen bij Niko nog vlug eens de wielomtrek in zijn tellertje juistgezet... Bleek dat hij per omwenteling een extra 5cm gratis kreeg! Ben benieuwd hoe zijn snelheid en gemiddelde de volgende keren zal zijn. Geen wonder dat hij altijd sneller reed. Ik denk dat we Rik zijn tellertje ook eens onder handen zullen moeten nemen, want hij reed op 50 km zo'n 4 kilometer meer dan ik en altijd bijna een kilometer per uur sneller!!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Geert,

Bedankt voor je constructieve reactie. We zullen er voor volgend jaar aan werken om onze goede punten te behouden en waar we kunnen nog wat te verbeteren:
* democratische prijzen
* goede uitpijling, maar hier en daar nog een pijltje meer
* een 2de bevoorrading inlassen
* een stukje technisch parcour
* nog wat meer gebruik maken van de mogelijkheden van de streek
* juiste(re) kilometers
In de hoop je terug te zien.

ru-biker, van KWB Maria-Aalter