29 april 2007

Opening Sjouwersroute Kortrijk - 29/04/2007

Ik dacht vandaag in La Comté de vallei van de Duivel aan te doen, maar Niko zag het niet zitten om eerst 100 kilometer te rijden. Vandaag was er in Kortrijk ook de officiele opening van een nieuwe MTB route. Een beetje tegen mijn gedacht gingen we naar Marke voor een rit in het Kortrijkse. Volgens de website begon het geheel maar om 9 uur, dus gingen we tegen 9u - 9u15 naar het startpunt. Als geroutineerde bikers reden we naar de tafels om ons in te schrijven en bleek dat het hier eigenlijk om een groepsstart ging... Het gros van de bikers was 15 minuten geleden vertrokken. We kregen een kaartje met de route, keken naar elkaar en daar gingen we. Een groep inhalen die 15 minuten geleden vertrokken was.

We vertrokken en reden een paar straten door en ik kreeg al een beetje visioenen van de rit die we een paar weken geleden reden in Kortrijk, het zou toch weer geen baanrit worden? Maar neen hoor, een stukje links, een stukje rechts en daar gingen we een nieuw aangelegd stuk door, wat toch wel de moeite was, het Preshoekbos. Nu alles droog lag was het heel goed berijdbaar, maar als het nog eens geregend zal hebben (of deze winter) zal dit toch wel lekker vettig liggen. Lauwe-berg op en over en dan afdalen tot langs de Leie. Een redelijk stuk off-road langs het water en dan een stuk fietspad. We konden Frankrijk al zien toen we links Rekkem binnenreden. Tijd voor de eerste bevoorrading. We hadden hier al de eerste bikers ingehaald.

Terug op weg langs de oude grensovergang "Den Dronckaert" achter en door de LAR industriezone richting grondgebied Moeskroen. Korte snedige stukjes off-road en klimmetjes op asfalt. Vanaf hier kwamen eigenlijk flink wat hoogtemeters op ons af. Heel veel vals plat en hier en daar een venijnige klim. Niet te geloven hoeveel leuke stukjes off-road hier liggen, wetende dat we overal net langsreden met de KWB tocht van Heule. Telkens we op het asfalt kwamen herkende ik me, maar de off-road stukjes waren nooit veraf. Eén stuk was echt niet te doen. Klimmend over een pad met houtspaanders is verdorie lastig. Het pad was zeker meer dan twee kilometer lang. Boven honderd meter asfalt en opnieuw houtspaanders naar beneden. Echt lastig, zelfs naar beneden. We gingen verder langs Aalbeke met twee flinke kuitenbijters (Albatrosweg en het stuk achter de houthandel) richting Hoog Kortrijk met nog twee klimmetjes: de Smokkelpot en de Marionettenberg. Een beetje flirtend langs de snelweg, een leuk stuk klimmend en dalend en dan terug richting Marke.

In Marke aangekomen misten we een pijltje, maar een paar bikers zetten ons terug op het goede pad. En wat voor een pad. De afdaling naar Marke door het bos, puur techniek op hoge snelheid terug tot aan de Pottelberg. We waren er dus nog niet... De kilometerteller toonde dat we nog zo'n 3-4 kilometer te gaan hadden en verdorie, ze gingen allemaal omhoog en ze gingen flink omhoog.

Uiteindelijk toch terug aan de start geraakt met een redelijk gemiddelde. Ik was helemaal niet meer treurig dat ik Frankrijk gemist had vandaag, want ik had een mooie rit gereden in Kortrijk. Vreemd dat de nieuwe vaste route meer off-road heeft dan de laatste tourtocht die we er mochten meemaken!!! Bleek trouwens dat we het gros van de andere bikers hadden ingehaald in onze jacht over het Sjouwerspad.

Een nieuwe vaste route van 47 kilometer, die dus voor het eerst is gereden en onmiddellijk goedgekeurd. Zo maak je er niet veel mee. Meestal moet je er nog een beetje off-road bijvinden, maar deze heeft een redelijk goede verhouding (ik schat 50-50). De stukjes asfalt zijn dan nog meestal klimmetjes, wat het niet makkelijk maakt. Deze winter wordt het een lastig verhaal, maar nu was de route goed voor de snelste tijd van het jaar.

Achteraf nog een drankje op kosten van de provincie en het stadsbestuur gesmaakt en terug naar huis.

Gereden afstand: 47.25 km
Totale rijtijd: 2:03'04
Gemiddelde snelheid: 23.03 km/u
Hoogste snelheid: 40.9 km/u

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb die onlangs gereden in de regen. inderdaad een lastig ritje op sommige plaatsen zelfs gevaarlijk door het regenweer. In het nieuwe bos (vraag me nietwaar) was het serieus zompig. al bij al viel de tocht mee. op een bepaald punt zag ik ook een geel oranje pijl de andere kant op . Weet iemand waar die naar toe gaat.mijn mail xab@pandora.be ik heb die rit gereden met een gemiddelde van 25.3
Ik was wel volledig alleen en moest dus op niemand wachten. groeten
Xavier