18 maart 2007

MTB TT Thumeries (Fr) - 18/03/2007

Tegen de normale gang van zaken in, kreeg ik van mijn madam toch permissie om twee keer te gaan rijden tijdens haar 'vrij' weekend. Ik kon deze buitenlandse trip van de forumbikers niet aan mij laten voorbijgaan, zeker nadat we zo'n unieke rit hadden beleefd in Allennes-les-marais een paar weken geleden.

Iets later dan verwacht kwam ik aan, net op tijd om de anderen te zien vertrekken. Ik schreef zo snel mogelijk in en ging op weg. Ik vertrok alleen en via een paar weggetjes verlieten we het stadje. Een eerste paar off-road stukjes gaven al een beetje plezier, maar toen we voorbij Mons-en-pevele waren, kwam daar een eerste stukje bos. "B"os met een hoofdletter. Geen dreven, die rijden als autostrades, maar een echt bos, waar je nu en dan eens van je fiets moet om over een omgevallen boom te stappen.

Toen ik uit dit bosje kwam gereden, stonden de anderen een bandje te stoppen. Voor het eerst in mijn cariere had ik de forumtrein ingehaald! Ik bleef niet te lang hangen en reed rustig door,want ze zouden me toch wel weer inhalen. Ik had niet gedacht dat dit 200 meter verder zou zijn, waar ik terugkwam nadat ik een kleine anomalie in de bepijling had ontdekt.

De gehele tocht was uitgepijld met waarschijnlijk slechts een twintigtal bordjes, de rest waren pijlen met de spuitbus gespoten op de grond, palen en soms ook gewoon op de aarde. Je begrijpt dat dit niet altijd de beste keuze was. Op een bepaald ogenblik dachten we op de verkeerde route te zijn geraakt, maar op de bevoorrading bleek dat we nog altijd correct aan het rijden waren.

De wind was nogal aan het beuken, jammer genoeg vanuit de verkeerde richting, maar we werden gerustgesteld: het woud kwam eraan en daar was de wind niet voelbaar.

Van kilometer 18 tot 29 reden we een volle 900 meter op verharde grond. Het woud was prachtig. Duidelijk ongerepte grond, draaien en keren, op en neer, maar vooral: alles over grond waar tot op vandaag nog geen bike had gereden. Zaaaaaalig. We kwamen uiteindelijk zelfs aan een stukje bos, waar duidelijk wel al "gespeeld" was door bikers. Korte venijnige klimmetjes, afgewisseld door leuke afdalingetjes. Plots dacht ik dat we aan een vliegveld waren aangekomen, maar toen we dichter kwamen bleek het een racecircuit te zijn, een karting circuit. Het laatste afdalingetje liep recht in de tweede bevoorrading, waar ik de forumbikers weer kon vervoegen.

Weer op weg, echt op de weg, zeker een volle 3-4 kilometer, maar dit was waarschijnlijk maar best, want daar kwam het Fôrét Domaniale. Geen idee hetwelke, want in de buurt is daar nogal wat "echt" bos te vinden en ze noemen allemaal Forêt Domaniale (Forêt Domaniale de Phalempin en het Forêt Domaniale les Cinq Tailles zijn we doorgereden...) Het eerste stuk was een single track meerdere kilometer lang, met een ondergrond van gebladerte. Een paar bochtjes en dan ging het terug op een andere weg. Modder, gedurende kilometers, maar niet zomaar modder: het goede materiaal, klei in alle kleuren en consistenties. Een paradijs voor pottenbakkers, maar wij gingen er met de fiets door.

Via een kort weggetje gingen we naar het volgende bos. Ik zag de ingang en wou er volle snelheid invliegen. Gelukkig deed ik dit niet: een gracht van een tweetal meter breed, met boomstammen, takken en anders fraais, duidelijk niet om door te rijden. Het gehele bos had sporen van de stormen van de voorbije weken, die hier overduidelijk hadden huisgehouden. Hier en daar flinke takken over de weg. De meeste kon ik over rijden of over springen en daar lag die ene, waar ik dus niet over kon springen... Klei smaakt dus niet lekker!

De forumbikers hadden me weer ingehaald en met zo'n 42 kilometer op de teller waren we plotseling terug in Thumeries. We hoopten allemaal op zo'n 50, dus reden we terug naar het dichtsbijzijnde bosje, dat we in het begin van de rit hadden aangedaan. We reden nog een beetje links en rechts en reden uiteindelijk toch terug naar de aankomst. Iets te veel bikers en te weinig slangen aan de bikewash lieten ons beslissen om maar gewoon de fiets zo mee te nemen.

Aangekomen kregen we broodjes à volonté, een paar drankjes en konden we deelnemen aan een tombola. De eerste prijs (fiets) stond er nog en die biker voor ons liep met een expresso-apparaat naar buiten, dus wijle tevreden met de klassieke kleinigheden.

Een pracht parcours, met een beetje ongelukkige bepijling, maar opnieuw een off-road gehalte om U tegen te zeggen. En dan de kwaliteit van die off-road. Bevoorradingen met alles erop en eraan. Zeker niet slecht voor een eerste keer. (Dit was de eerste keer dat deze organisatie een TT inrichtte) Nu nog douches en we zijn er helemaal.

Of zoals een van de forumbikers zei: "Voor zo'n parcours wil ik elke week eerst 100 kilometer met de auto rijden".

Totale afstand: 45.42 Km
Totale rijtijd: 2:28'05
Gemiddelde snelheid: 18.4 Km/u
Hoogste snelheid: 36 km/u

Ik heb eens een kaartje van de regio ingelast. Thumeries is aangegeven, kijk maar eens naar de groene stroken ("Echt Bos"). Naar het oosten liggen daar nog duizenden single tracks op ons te wachten.

Geen opmerkingen: