24 maart 2007

MTB TT Nevele - 24/03/2007

Op mijn eentje naar Nevele vertrokken deze morgen. Niko is er voor een tweetal weken niet bij wegens allerlei verplichtingen en ik zag het niet zitten om met de anderen de 100 km van Oedelem aan te pakken.

Nog even gehoopt om een paar van de Oostvlaamse (forum)bikers aan de start te zien, maar het was er heel kalm. Ik had al vooraf ingeschreven op de website, dus in letterlijk 10 seconden was ik klaar voor de start.

We begonnen langs het kanaal en gingen onmiddellijk tegen de wind in. In die eerste 5 kilometer hadden we enkel een wegeltje met zeven plassen en een stukje maisveld. Ik vreesde dat we hier een hoog road-gehalte zouden krijgen. Maar toen kwamen ze, het ene karrespoor na het andere. Een paar lieten toe om redelijk snel door te rijden, maar hier en daar was het toch serieus ploeteren.

Begint het rijden samen met de forumbikers nu zijn vruchten af te werpen of rijden die bikers in Oost-Vlaanderen net iets trager? Ik weet het niet, maar zelfs met mijn gemiddelde bleef ik nu en dan een biker inhalen, meestal op de off-road stukken. Maar de toerrit zal ik uiteindelijk voor 95% alleen rijden.

Net voor de eerste bevoorrading kwam daar een ploeterstrook waar ik toch een tweetal meter tekort kwam. Voetje aan de grond, maar toch weer door. Terwijl ik van een sportdrankje nipte, hoorde ik dat de meeste bikers daar toch een tiental meter te voet hebben gelopen. Snel weer op weg en het was vrijwel onmiddellijk weer van dattum. Niet slecht als locatie.

Een tijdje na de tweede bevoorrading, kwam een lange strook, beginnend over een akker, eindigend in een single track langs de snelweg. Frustrerend om al die bolides aan hoge snelheid langs je te horen en te zien rijden. Ik was blij dat daar een stukje beton achter kwam!

Wie kwam voor de hoogtemeters moest het doen met twee bruggen over de E40 en als kers op de taart de voetgangerstunnel onder de spoorweg. Een plat parcours, zelden een boom om je uit de wind te zetten en een ondergrond, die sommige momenten serieus de wielen de grond in zoog.

Waar de eerste helft lastig werd gemaakt door nu en dan eens een akker over te rijden, waren de off-road stukken voornamelijk karresporen. De tweede helft deed een paar bosjes aan. Naar het einde toe zaten nog een paar stukken door de boomgaard van de plaatselijke fruitboer, die echt niet te onderschatten waren. Ik keek op de teller en zag dat we nog zo'n 5km te gaan hadden. Een bosje diende zich aan en daar reden we dan kriskras door. Zowel technische stukjes aan redelijke snelheid als ploeterstukken aan een slakkegangetje. Men had hier duidelijk het beste voor het laatst gehouden.

Ik had ondertussen twee bikers ingehaald, die ook flink waren vertraagd op deze laatste stroken en daar gingen we de weg op, richting aankomst. Langs het kanaal, nog steeds tegen de wind, kon ik duidelijk zien dat beiden weg-ervaring hadden. Elk om beurt aan kop tegen de wind, ik deed mijn werk ook een paar keer, maar ik kon dit tempo niet volgen en moest ze laten gaan. Dju toch, moeten afzakken in de laatste 200 meter!

Goede rit, redelijk goed afwisselende stukken off- en on-road. Perfecte bevoorradingen en perfecte bepijling. (Ik hoorde dat een paar pijltjes verdwenen waren, maar dit was duidelijk niet het geval wanneer ik langskwam.)

Bij aankomst de douches in, waar ik moest ontdekken dat ik dit zonder handdoek tot een goed einde zou moeten brengen... Bedankt aan die andere biker die me daar toch even bij hielp. En dan de zaal in voor een boterham en een (gratis) biertje. Meer moet dat niet zijn.

Gereden afstand 45.12 km
Totale rijtijd: 2:09'29
Gemiddelde snelheid; 20.91 km/u
Hoogste snelheid: 34.4 km/u

Geen opmerkingen: