30 december 2006

MTB TT Assebroek - 30/12/2006

Assebroek, waar is dat nu weer? Oh ja, Brugge, juist buiten het centrum. Tegen een uur of 9 (redelijk laat eigenlijk) kon er gestart worden, dus reed ik de parking op tegen kwart voor. Schoenen aan, fiets van het rek genomen en daar zag ik Traxer al rijden.

Vlug ingeschreven en op weg. Een paar kilometer asfalt en daar gingen we het eerste bosje in. Een beetje zigzaggen tussen de bomen en een heuveltje over, dit beloofde voor deze tocht. (We zagen wel twee mannen die al moesten afstappen op die molshoop van 2 meter hoog, maar ja, alle begin is moeilijk zeker?)

En dan waren we op weg, vrij weinig asfalt, maar kilometers lange dreven en kasseitjes, met hier en daar een modderspoortje. De weerman had al aangekondigd dat er rukwinden tot 85km/u zouden waaien. Dit was niet overdreven. Gelukkig bleef de beloofde regen grotendeels uit en was er enkel een beetje motregen.

Traxer zijn machientje maakte eigenlijk vreemde geluiden. We probeerden een eliminatieproces en constateerden dat er waarschijnlijk iets fout was met de achterste kogellagers en toen we na 10km een eerste splitsing hadden, besloot hij wijselijk de korte afstand te nemen, kwestie van niet te ver te voet te gaan! (Achteraf vernomen dat er niets fout was met de kogellagers... Het frame was op drie plaatsen gescheurd...)

De rit was bijwijlen heel zwaar, maar dit kwam enkel door de wind. Trouwens, enkel de wind heeft me doen terugschakelen en ik denk dat ik toch wel één keer bewust op mijn middenblad heb gereden, ander schakelwerk was niet nodig. De wind daarentegen was hard, héél hard en was duidelijk de reden waarom er soms trager werd gereden. Doordat ik alleen reed, was er geen mogelijkheid om even te schuilen achter een rug.

Ik vond dat ik nog altijd niet de juiste benen had, totdat we de tweede bevoorrading voorbij waren. Plotseling haalde ik al die mannen die mij eerder voorbij geschoten waren weer in. Misschien hadden ze die wind wel onderschat.

Dit is duidelijk de rit van de gemiste kansen. Hoeveel akkers zijn we niet langsgereden waar een strookje van 100 of 200 meter ploeteren kon worden ingelast? Het aantal dreven waar er kon worden ingefietst, waar we gewoon langsreden was helaas niet te tellen. Jammer, jammer, jammer.

Beide bevoorradingen waren best OK, allebei gesponsord en genoeg vanalles. De bepijling was heel goed en de douches waren warm. (Toen ik uit de douche kwam ontdekte ik dat mijn handdoek nog thuis op de keukentafel lag, dus afdrogen met een T-shirt dan maar...)

Deze rit was goed voor mij vandaag, aangezien ik nog steeds worstel met een flinke verkoudheid, maar kalmpjes rijdend haalde ik nog altijd hoge gemiddelden voor een winter toerrit:

Gereden afstand: 48.38 Km
Totale rijduur: 2:11’43
Gemiddelde snelheid: 22.0 Km/u
Maximum snelheid: 35.9 Km/u

1 opmerking:

Anoniem zei

ik vond het best een leuke VTT; mooie lange dreven, af en toe stukje bos, enkel wat modder bovenop. de wind maakte het inderdaad behoorlijk zwaar.
modder moet er zeker niet in !

goede organisatie, mooie omloop.