19 november 2006

MTB TT Torhout - 17 en 19/11/2006

DEEL EEN
De nachttocht van Torhout. We hadden er al veel over gehoord en wilden dit ook eens proberen. Een paar weken terug had Niko al een set koplampen gekocht om U tegen te zeggen. Ik deed het wat zuiniger en had ook flink wat licht. Daar aangekomen wisten we niet wat we zagen. Allerlei toestellen in allerlei formaten op fietsen en op helmen gemonteerd. Je kan het zo gek niet bedenken of het was uitgevoerd.

Tegen acht uur waren we op weg. De weg beschrijven is niet te doen, het was donker weet je wel! Maar nachtrijden is toch wel heel iets anders. Je rijdt en denkt dat er een gewone aardeweg voor je wielen ligt en plotseling zit je midden in een stuk modder. Andere techniek. Best iets 'kleiner' rijden dan normaal is aan te raden.

Licht... Heel belangrijk! Ik wil zeker mijn lichtje niet vergelijken met Niko's verstralers, maar eigenlijk lukte dit redelijk. Ik miste alleen een lichtje op de helm, dat licht geeft in de kijkrichting.

De rit zelf was niet al te lastig, maar de wind maakte een paar stukjes wel knap lastig. Toch is het zeker een rit om nog eens te doen, met iets betere uitrusting. Mijn lamp gaf op na zo'n 25 km wegens gewoon compleet leeg. Niko lichtte nog wat bij. Dit lukte nog net, maar is zeker af te raden. Ik denk dat hijzelf ook al zijn lamp-kracht kon gebruiken, zonder ook nog eens een ander bij te lichten.

Het mooiste op deze rit was toch het rondkijken... Voor je tientallen rode lichtjes, achter je een lang lint van licht in allerlei kleuren.

Nog een klein incidentje meegemaakt: een koppel reed op een aardeweg elk in een van de karresporen. Net op het ogenblik dat ik er tussendoor in het midden wil voorbijgaan beslissen ze net om van kant te veranderen. Ik riep nog, maar we kwamen redelijk dicht bij elkaar. De man kwam mij vlug achterna om een beetje te schelden, maar ik wist echt niet dat hij van de baan was gegaan. Ik hoorde van Niko dat de man in de gracht terechtkwam, wat zeker de bedoeling niet was, maar zomaar van kant veranderen zonder even te kijken is ook niet echt slim.

Enfin, heel leuke avond, met extra ambiance in de kroeg afteraf. Lang geleden dat we zo gelachen hebben.


Totale Afstand: 32.70 Km
Totale Rijtijd: 1:45:04
Gemiddelde Snelheid: 18.6 Km/u
Hoogste snelheid: 41.1 Km/u

DEEL TWEE
En dan was het zondag... De regen viel met bakken uit de lucht heel de nacht en nog altijd tijdens de rit naar Torhout. Gelukkig was het vrijwel voorbij toen ik de rit begon. Ik startte voor de 47Km en dit ging vrijwel onmiddellijk een andere richting uit dan vrijdagavond. Een paar boswegels, die meer dan leuk waren en dan een maisveld over. Dit was toch wel weer ploeteren. Hoe langer ik reed, hoe breder mijn banden werden...

Na zo'n 15Km kwamen we op het cross-parcours van de vrijdag. Van daar was het bekend terrein, of niet? Alles lag net iets vettiger (en prettiger) dan vrijdag. Het bos waar vrijdag al een file stond van Aalst tot in Afligem was nog nets iets erger. Ik kon er vrijdag met doorduwen door zonder voeten aan de grond, dit lukte vandaag niet meer.

Ook die strook langs de snelweg was redelijk moeilijk op vrijdag. Ik dacht dat die in het licht makkelijker zou zijn als je een pad kon kiezen, maar het was gewoon vettigheid 'all over'. Op een bepaald moment kon ik niet meer veranderen van blad vooraan. Ik vreesde het ergste, maar sinds mijn machine weer proper is,loopt alles op wieltjes. Misschien was het een beetje modder: http://www.hinnaert.net/images/Torhout.jpg.

Een paar paadjes (met die boomstronken in het midden van de 'rijweg' - single tracks met prikkkeldraad op 15mm van de ellebogen - karresporen waar bakstenen de gaten een beetje opvulden...) ben ik doorgereden op vrijdag zonder nadenken, maar niet op zondag...

Heel de tijd alleen gereden. Niemand gevonden die min of meer dezelfde snelheid reed - de meesten waren heel fel op asfalt maar vielen stil in de modder. (Zouden die muds toch helpen?) Op het laatste moment nog ingehaald door Traxer en zijne copain, waarmee ik samen Torhout terug ben binnen gereden.

Vreemd is dat ik met al die wind op vrijdag een hogere topsnelheid heb bereikt, maar het is duidelijk dat rijden overdag toch makkelijker is, zelfs als je er een stukje bijdoet:

Totale Afstand: 46.63 Km
Totale Rijtijd: 2:15:08
Gemiddelde Snelheid: 20.72 Km/u
Hoogste snelheid: 32.8 Km/u

Moeten we nu nog een jaar wachten voor een nieuwe rit in Torhout?

Geen opmerkingen: