18 november 2006

MTB TT Bruyelle - 11/11/2006

Sorry voor het late posten van deze bijdrage... Ben net het eerste hotel tegengekomen in heel lange tijd zonder werkbare internetverbinding... Dus, als het enigszins kan, vermijd het Novotel in Hammersmith, London West.

Zaterdag 11 november stond al een tijdje hoog op de lijst van ritten die eens moesten worden afgewerkt. Foto's van vorige versies werden opgezocht en op het forum kreeg deze toch haast mytische proporties: de grootste open steengroeve van West Europa, bulldozers zo groot als huizen... Met al deze wijsheid gingen Niko en ik op pad, om samen met de forumbikers deze tocht aan te vatten.

Van bij de aankomst was het duidelijk dat de organisatie toch wel iets anders was dan we gewoon zijn: parkeerassistentie langs de straat, vriendelijke mensen overal klaar om bij te staan met raad. Je voelde je gewoon welkom. Vlug ingeschreven en wijle weg!

We vertrokken langzaam langs de Schelde naar Antoing, waar we een eerste klimmetje op de kasseien te verwerken kregen. Nog geen 5 kilometer gereden en daar stond de eerste pechvogel langs de weg: ketting doorgetrapt. In de loop van die morgen zouden we nog 2 andere kapotte kettingen tegenkomen.

Net toen ik begon te denken dat we eigenlijk al veel op de weg hadden gereden begonnen de eerste stukjes off-road. Dit ging snel over in een cross parcourtje, waar we eigenlijk de eerste echte modder van het jaar tegenkwamen. Niet zomaar een beetje, maar echte vette klei. Ik dacht even slim te zijn en de lange rij in de single track rechts voorbij te steken, maar mijn muds waren duidelijk niet opgewassen tegen dit soort klevend materiaal. Op een bepaald moment draaiden mijn wielen zelfs niet meer en moest ik eerst 2-3 kg van tussen mijn remmen en mijn voorvork halen. De forumtrein was die dag duidelijk een boemel, want hier stopten we al voor de eerste foto's van de dag. Plotseling ontdekten we een gracht en voor we er erg in hadden, werd dit de eerste bike-wash van de dag.

Vandaar ging het recht naar de steengroeve. (Ik denk trouwens dat het cross parcours ook op grond van Cimescaut was.) Afdaling in 'de put' langs de bulldozers en vreemde vrachtwagens bracht ons op het tweede fotomoment van de dag. Flink wat onnozel staan doen, om uiteindelijk de groeve verder in te rijden over een echte vieze donkergrijze modder. Bijna beneden draaiden we linksaf, klimmend op de terril. Deze kunstmatige berg was eigenlijk niet slecht als parcours. De paden waren duidelijk niet echt veel gebruikt. Wel jammer was het feit dat we echt zwaar in de mist gecombineerd met hele lichte regen reden. voor het parcours is dit geen probleem, maar een bril op je neus verminderd je zichtbaarheid nogal als je niet elke 15 meter de glazen schoonwrijft. Eenmaal boven kwam de afdaling over verschillende soorten van grove kiezel. Problemen met de zichtbaarheid en mijn aangeboren hekel voor kiezelstenen zorgden ervoor dat ik toch niet al te snel reed. Cowboy Peter deed zelfs een stuk op zijn zij! Beneden stond de tweede bike-wash en de eerste bevoorrading.

Na het stoppen van de eerste platte tube van de dag vertrokken we daar opnieuw richting Schelde, naar het natuurgebied 'Les 5 rocs'. Eens we dit hadden doorgeworsteld was het opnieuw een forum pauze, platte tube en flink wat leute. Net toen we vertrokken bleek ik zelf ook weer plat te staan. De forumtrein was weg en Niko en ik begonnen te jagen om die weer in te halen.

Vanaf de tweede bevoorrading, was er plotseling niets meer verhard! De enige asfalt die we zagen waren de baantjes die we kruisten. Nog een serieuze klim van een paar kilometer over een kassei en dan terug naar beneden om uiteindelijk terug langs de Schelde naar Bruyelle af te zakken.

Daar aangekomen werd het duidelijk waarom we de forumtrein niet meer konden inhalen: zij misten de splitsing en deden de 38km.

In mijn hele carriere al veel keer goed smerig geweest, maar nog nooit zo vuil als in Bruyelle. Als modder echt goed is voor de huid, dan is de mijne weer als nieuw!

In den apres gevlogen, terwijl de organisatie ons niet wou laten gaan als we niet elk een half brood met pate hadden verorberd!

Leuke rit, zeker de moeite, voor herhaling vatbaar, maar waarschijnlijk de slechtste sportprestatie van het jaar:

Totale gereden afstand: 47.5 Km
Totale rijduur: 2:50:45
Gemiddelde snelheid 16.6 km/u
Hoogste snelheid 40.6 km/u

Foto's op http://www.hinnaert.net/bruyelle2006

Geen opmerkingen: