02 januari 2011

MTB TT Snellegem - 02/01/2011

2 Januari. Ik werd gisteravond al gek verklaard toen ik de wekker klaarzette om volop te kwelen om kwart voor zeven. Aangezien dit niet de eerste keer is liet ik het over me gaan. Ik raakte vlotjes uit bed en was blij dit jaar geen ijs op auto en oprit te vinden. Een halfuurtje later parkeerde ik op de weide aan zaal de Schelpe.

Even gewacht tot het licht werd en daar gingen we. Nog even wachten op Sam en AMG die net aankwamen en toen we buitenkwamen konden we blijven wachten want zeker nog een zestal Forumbikers kwamen er in paren aan, telkens met 5 minuten tussen. Niet getreurd, wij op weg en ik probeerde een rustig tempo neer te zetten. Dat lukte niet, want in geen tijd gingen we boven de 30 per uur door de woonwijk langs de Eernegemseweg.

Een eerste weidedoorsteek haalde de snelheid naar beneden maar liet ons voelen dat het wel eens lastig zou kunnen worden. k ging er full speed door, maar zou dit de volgende keren niet meer doen. Er volgde een speelstukje, dat jammer genoeg leek op de E40 tussen Affligem en Ternat op een drukke maandagmorgen. Terug op weg en de snelheid ging verdorie weer omhoog. Nog geen 10 km ver en ik hing al aan de rekker, maar ik kon nog blijven volgen.

De afstand tussen de groep en mezelf werd telkens groter en toen ik dichterbij kwam was het omdat ze door een moeilijker ondergrond trager vooruit kwamen. Tegen de tijd dat ik dat stuk dan door was waren ze alweer vertrokken. Ik bleef achtervolgen en haalde de groep weer niet bij toen we de snelweg overtrokken en in Varsenare in het kasteelpark gingen rondhossen. Een weidedoorsteek net aan de bevoorrading liet me toe om me samen met Cowboy Peter bij de groep te voegen. Afgepeigerd en nog geen twintig kilometer gereden...

Na de bevoorrading zorgde ik ervoor om als eerste weer op weg te gaan, kwestie van opnieuw het tempo proberen te drukken. Het eerste stukje te voet als de ultieme bluf. "De bossen moet je doorrijden zonder remmen" had Traxer gezegd en daar ging ik. Gelukkig ging een boom een beetje opzij want toen ik daar een bocht van zo'n 90 graden links probeerde, had ik meer ruimte nodig dan ik had. Hanzi heeft het gezien, maar zal dit niet doorvertellen...

Tegen de tijd dat we het domein Tudor binnenreden zat ik weeral in de achtervolging. Tillegembos liet me iets dichterbij komen, maar de "Lac de Loppem" en de bosjes errond wreven mijn neus in de werkelijkheid: de conditie is beneden alle peil, zoniet onbestaande. Ik probeerde elke biker die me inhaalde te volgen om dichter te raken en werd op die manier een viertal keren ingehaald door dezelfde groepjes bikers, die me op de weg meenamen en dan losreden en die ik dan in een bosje weer achter me liet. Domein Beisbroek bracht me bij twee Steenbakkers: Casper en een van de broertjes V.

Het stuk langs de snelweg was genoeg om ze weer kwijt te spelen, maar toen we die ongelofelijke klim (!) op de snelwegbrug aanvatten, kon ik zien dat ook zij eigenlijk al het beste van hun krachten hadden gebruikt. Ik zocht die laatste splitsing om toch nog een achttal kilometer te ontwijken, maar bleek dat we Snellegem terug binnenreden met een 47-48 kilometer op de teller. Niets te vroeg.

Mooie toerrit, veel mooie (prive)stukjes en vooral heel goed berijdbaar, wat na al die sneeuw en vorst niet evident is. Duidelijk veel werk ingestoken met slechts 1 vreemde bepijling: aan de splitsing was de 46 km zowel links als rechts...

Gereden afstand: 46.97 km
Totale rijtijd: 3:32'59
Gemiddelde snelheid: 18.4 km/u
Hoogste snelheid: 34.o km/u
Hoogtemeters: 144 m


http://www.hinnaert.net/KML/2011Snellegem.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: