20 september 2009

MTB TT Anderlues - 20/09/2009 (La Transsambrienne)

De voorbije dagen wist ik het niet zeker. Zou ik Douvrin of Anderlues rijden? Ik wist enkel dat zowel de bospassages als de afdalingen met slecht weer niet te doen zouden zijn in Anderlues. Deze week was de warmste en de droogste sinds jaren, dus begon ik me gisteren mentaal voor te bereiden op 80 km in de buurt van de Samber.

Toen ik daar aankwam was er meer volk op de baan dan ik verwacht had, maar snel bleken de forumbikers dezelfde parking te hebben gekozen. Op naar de inschrijving, waar bleek dat de 80 er 85 zou zijn en dat een nieuwe afstand van 70 km alle bostracks zou bevatten. Mijn plan was onmiddellijk aangepast, toen bleek dat (op Uncle Sam na) de rest van de bende ook de 70 in gedachten had.

We vertrokken en in de eerste kilometers gingen we zachtjes omhoog om redelijk snel een eerste afdaling aan te pakken die toch wel de moeite was. Ik was door de man van de organisatie het verkeerde spoor ingestuurd, waardoor ik mijn bike op de schouder nam en terug naar boven ging om het goed te doen.

Ik reed langs de mannen van het rode kruis en vroeg me eigenlijk af waarom ze hier zaten, zo gevaarlijk was het toch niet, maar toen ik wat snelheid haalde kon ik toch regelmatig een jumpke over boomwortels maken om neer te komen op een pad bezaaid met rotsstenen. De reden voor hun aanwezigheid werd me plots duidelijk.

Uncle Sam had vooraf gezegd dat hij "die twee klimmetjes die hij vorig jaar niet had kunnen bedwingen" eens zou aanpakken. Als hij al moest te voet gaan, wat zou ik dan meemaken? Na net geen 10 km wist ik het. Het was een lange klim, te voet, maar wat kon ik doen. Ik vond het geen slecht gemiddelde, een stukje stappen iedere 10 kilometer. En vreemd genoeg, met bijna 20 kilometer op de teller ging ik voor het tweede stapstukje.

Een lekke band van Peter liet me toe iedereen terug in te halen en ik ging rustig verder, ze zouden me toch wel inhalen. Ik weet niet wat het was, maar die eerste 30 kilometer vond ik toch niet zo denderend: iets te veel brede grindpaden door het bos naar mijn gedacht. Gelukkig waren er die mooie afdalingen.

Na de bevoorrading was het plotseling helemaal anders. Single tracks, draaien en keren, wortels en keien, hier en daar een beekje door. Toen we langs de Abbaye d'Aulne reden herkende ik me en wist ik ook wat er nog aan zat te komen... "het smeerlapke" zoals Slijkcrosserke hem een aantal weken terug noemde en ja hoor, deze klim was de aankondiging van een stukje bos dat ik weliswaar al was doorgereden, maar nog altijd niet ken. Dit was genieten.

Plots begon ik het vreemd te vinden dat ik nog altijd niet was ingehaald door de rest van de bende. Toen ik plotseling de ene biker na de andere begon in te halen vond ik het niet meer normaal. Toen de leeftijd van die bikers zowel heel hoog als heel laag begon te worden, werd het duidelijk dat de kidstoer (en waarschijnlijk die voor gepensioneerden) hier ook langskwamen. Ik moest dus ergens fout gereden zijn en kwam met een tiental kilometer te weinig over de streep. Hoogtemeters daarentegen kwam ik niet te kort.

Gereden afstand: 58.86 km
Totale rijtijd: 3:32'33
Gemiddelde snelheid: 16.6 km/u
Hoogste snelheid: 41.1 km/u
Hoogtemeters: 967 m




http://www.hinnaert.net/KML/2009Anderlues.kml


Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen: