11 februari 2007

MTB TT Westouter (Berghazentocht) - 11/02/2007

Deze morgen, kwart voor zeven. Ik rol uit mijn bed en heb onmiddellijk spijt. Ik hoor de wind door de kieren waaien en de regen tegen de ruiten slaan. Heel eventjes kreeg ik daar de opwelling om stilletjes terug tussen de warme lakens te kruipen maar ik besliste toch maar op te blijven. Aan de ontbijttafel kreeg ik de tweede keer spijt.

Uiteindelijk vertrokken en tegen 8u30 in Westouter in de striemende regen aangekomen. Ik kreeg weeral spijt, maar nu was ik daar en zou dit dan ook afwerken. Ingeschreven en onmiddellijk op weg. Na welgeteld 100 meter was het van dattum. Door de regen van de voorbije uren was elk stukje off-road omgeturnd in een modderspoor. Ik zat uiteraard redelijk fris en ging er vandoor op mijn tempo. Er waren duidelijk een paar gelegenheids-bikers en ik wilde niet echt achteraan hangen wachten. (Ik was beter wat trager gestart...)

Via verschillende paadje reden we het dal uit waar Westouter in ligt en gingen de Scherpenberg op. Dit was voor een paar mensen al meer dan genoeg en hoorde een paar mensen om "misschien moeten we maar de 27km doen in plaats van de groten toer".

Een beetje afdalen en daar lag ie dan: de Kemmelberg. Ik keek even naar boven en zag een vlucht zwarte vogels over te top cirkelen. Ik dacht direct aan een groep aasgieren en begon zowaar een beetje bang te worden. We klommen naar boven en kwamen off-road boven langs het frans kerkhof, waar de laatste 10 meter toch echt zwaar waren. De route gaf de optie om met of zonder kasseien helemaal maar boven te rijden en natuurlijk koos ik voor de kasseien. Ik kwam 50 meter te kort. De kasseien lagen kletsnat en toen ik al van links naar rechts laveerde om het minder steil te maken begon mijn achterwiel te slippen en was het voorbij. Die 23% zijn toch wel echt venijnig. Eens boven was het pure miserie, want naar beneden rijden op natte kasseien is ook niet echt aangeraden als je ook nog wilt stoppen zonder je helemaal open te rijten. Met beide handen zachtjes op de remmen aan een redelijke snelheid naar beneden.

Eens beneden vonden we uit waar al het water van bovenop de Kemmelberg was terechtgekomen. De paadjes waren op sommige plaatsen vrijwel niet van de beek ernaast te onderscheiden. Dit ging niet gewoon over een paar plassen, maar over hectoliters water. Vreemd genoeg begon op dit ogenblik de zon erdoor te komen. De wind bleef beuken en een paar afdalingen moest ik zelfs bijduwen om niet helemaal stil te vallen. Frustrerend.

En daar gingen we weer. Bult na bult (plat bestaat niet in Heuvelland) richting de Rode Berg. Redelijk goed naar boven geraakt en via het Hellegat terug naar beneden. Neen, niet naar Westouter, maar richting de Franse grens naar de Zwarte Berg. Daar zijn we twee of drie keer een redelijk deel van opgeklommen, om hem uiteindelijk op de weg helemaal te bedwingen... Maar dat bedwingen was toch niet echt helemaal wat ik dacht dat het zou worden. Bijna boven kreeg ik plots krampen toen ik mijn voet aan de grond zette om een paar trapjes op te lopen. Het kostte me toch zeker 5 minuten om mijn fiets vanonder mij te krijgen en dan nog een eens 5 minuten eer ik kon stappen. De trapjes op en zo snel mogelijk weer de fiets op, want dat lukte wel nog. Het laatste stuk bedwingen was meer dan genoeg om de dag te besluiten, maar dan gingen we terug naar beneden over tracks waar je deze zomer kon rijden, nu enkel glijden.

Vandaar ging het eigenlijk redelijk snel terug naar Westouter, waar ik snel de heel inventieve bikewash gebruikte. Goede uitvinding, om paletten over een beek te plaatsen, scheelt een stuk opkuis achteraf. De douches waren heel geimproviseerd, maar waren gewoon perfect, misschien wat meer licht. Beide bevoorradingen waren meer dan voldoende, alleen mocht die man niet gezegd hebben dat het parcours was ingekort tot 43km!!! Puike organisatie.

Het mannetje met de hamer ben ik zeker twintig keer tegengekomen, maar al degenen die beslisten niet af te komen waren fout.

Totale rijtijd: 3:13'53
Totale afstand: 49.78 Km
Gemiddelde snelheid: 15.405 Km/h
Hoogste snelheid: 50.2 Km/h

Geen opmerkingen: