17 december 2006

MTB TT Lendelede - 17/12/2006

Lendelede, startpunt op minder dan 2 kilometer van de deur. Het zou zonde zijn om de rit niet mee te maken. Vorig jaar moest ik mijne copain gaan ophalen 900m van mijn deur. Ik was al een keer gevallen en reed de rest met mijn voeten niet vastgeklikt om niet nog eens op mijn @#@# te vallen. En... kun je het geloven? De eerste dag dat het weer een beetje heeft gevroren dit jaar was vanmorgen. Dit kan geen toeval zijn.

We reden tegen iets later dan de afgesproken 8u30 binnen voor de inschrijving en waren heel vlug onderweg. Na 200 meter was het al van dattum. Ploeteren door een stukje veld om in een single track te geraken, die er super vettig bij lag. Voor zij die de BLOSO route kennen was het een verrassing, want niets lag erbij zoals het ooit lag. De 2Km BLOSO route die we hebben gereden lag super vettig, dat het eigenlijk niet vergelijkbaar was met de 'normale' route.

We gingen snel via St. Catherina naar Heule om via Gullegem terug Lendelede aan te doen. Maar we deden nogal flink wat privé stukjes aan, meestal hoeve's waar we eerst over het erf fietsten om dan door het veld te koersen. Het eerste stukje maisveld was lastig, maar het tweede en het derde en het vierde waren verdorie van langsom lastiger. Hoe zou dat nu toch komen?

Hier en daar waren een paar stroken klaargemaakt zodat ze konden worden ontweken door strategisch geplaatste 'licht' en 'zwaar' bordjes. Het eerste 'zwaar' stukje hebben we gemist, maar daarachter geen enkel meer, alhoewel, misschien hadden we dat beter gedaan.

We reden echt stroken van een kilometer en meer door 10-15cm modder. Achterwieltje links en rechts uitslaand (te veel kracht op die achterwieltractie natuurlijk), alhoewel dit al veel minder was in de tweede helft van de tocht. Waren de reserves toen al aan het opraken?

Op een bepaald ogenblik raakte ik door een maisveld en hadden we een modderstrade van 2-3 meter breed. Ik gooide mijn gewicht een beetje naar achter en ontdekte dat die muds eigenlijk nog wel goed gerief zijn als er maar genoeg gewicht op die wielen hangt. De kerel voor mij zwalpte links, dus probeerde ik rechts. Maar dan ging zijn achterwiel naar rechts, dus ik weer naar links. Plotseling ging hij beide kanten terzelfdertijd en zette hij een voetje aan de grond. Ik kon hem niet meer ontwijken en besloot me maar gewoon op mijn zij te leggen! Ik had niet gedacht dat ik ook mijn schouder en gezicht een beetje zou in de modder dippen. Maar als nen echten sprong ik weer op mijn machien om verder te ploeteren.

Op het forum had 'Stafke' al gezegd dat er veel stukjes bijzaten waar nog nooit een MTB had gereden en dit was geen leugen. Een stukje privé hier een stukje daar en een paar leuke technische stukjes geimproviseerd in een bosje of een ander stukje dat er gewoon om vroeg.

Beide bevoorradingen waren een beetje overrompeld toen we eraan kwamen, maar er was meer dan voldoende van alles om terug op krachten te komen. (Waren de RedBull babes er niet bij vorig jaar? - Niet dat we dit belangrijk vinden hoor!)

Toen de laatste splitsing 38-50 km eraan kwam ging ik links, de 50Km. Plotseling was ik helemaal alleen. Geen bikers achter mij, geen bikers vóór mij. Was ik verkeerd gereden? Bleek dat ik nog altijd 'on track' was. Maar wat heet 'on track'? Plots kwam ik daar een echte West-Vlaamsche meersch doorgereden. Met een plas ter grootte van een gemiddelde woonkamer. Links erdoor, rechts erdoor of middendoor? Ik koos voor rechts en moest een voetje in het water zetten toen mijn voorwiel meer dan halverwege verdween in het water. Natuurlijk vond mijn voet het pad waar ik had moeten rijden, maar ik ging weer onverschrokken door. (alhoewel, onverschrokken?!?!)

Bijna op het einde was er nog de strook rond de kapel in Lendelede. Ik besliste dit maar zo te laten, aangezien ik daar twee mannen zag terugkeren met de fiets op de schouder. Bleek dat mijne copain daar nog aan het ploeteren was. Op die manier raakten we uiteindelijk nog samen terug aan de meet. Recht naar de bikewash (ietsiepietse te weinig druk op de spuiten) en naar binnen voor vitamientjes.

Een tafeltje opgezet voor de forumbikers (Cowboy Peter was tegen dan al weer thuis met zijn voeten onder de stoof). Wat sterke verhalen en een paar glaasjes later fietsten we weer naar huis. Nog een beetje zot gedaan (het ging bergaf...) en hier zit ik nu, met een voldaan gevoel en pijnlijke kuiten.

Sven Nys heeft weer gewonnen en ik ga subiet een tukske doen! Sssst...


Gereden afstand: 51.60Km
Totale gereden tijd: 2u59:54
Gemiddelde snelheid: 17.2km/u
Maximum snelheid: 40km/u


Geen opmerkingen: