30 juni 2007

MTB TT Veldegem - 30/06/2007

Veldegem. Acaciastraat. Ik herinner mijn vorig bezoek aan deze sporthalle nog levendig, toen ik daar in vol ornaat als Kerstman met pak EN baard (snor heb ik al...) kwam binnengewandeld. Ik weet ook nog dat ik daar gezweet heb, terwijl het buiten toch aan het vriezen was.

Dit keer was het de zomertocht. Geen speciale pakjes, geen vriesweer en veel regen de voorbije dagen. Rond een uur of acht ingeschreven en onmiddellijk de achtervolging in om een paar Steenbakkers proberen in te halen, die een paar minuten voor mij waren vertrokken. Ik dacht dat dit een makkie zou zijn, maar uiteindelijk is dit pas op de eerste bevoorrading gelukt na zo'n 20 kilometer.

Maar zover zijn we nog niet... Vrijwel onmiddellijk gingen we daar een eerste bos, Merkemveld, in en alles lag eigenlijk redelijk droog, rekening houdende met de weersomstandigheden van de laatste dagen. We reden dit weer uit via de kant van Loppem en gingen weer op weg. Hier en daar ook nog een stukje off-road, maar daar kwam de brug over de snelweg eraan. Meestal is dit het teken voor een stuk off-road langs een talud, maar niets was minder waar. We gingen langs het bordje Varsenare een bos in en kwamen daar een paar kilometers later terug uit. Hier had de regen flink huisgehouden. Goede bandenkeuze was hier duidelijk belangrijk. Een heel leuk stuk waar ik toch weer flink begon vooruit te gaan.

We reden Sint Andries binnen en ik weet niet wat ik moet denken, maar de bossen lagen precies verder en verder uit elkaar. Jammer genoeg waren de meeste verbindingswegen voornamelijk asfalt. We reden nog een paar hele leuke bosstroken door aan de Abdijhoek. Ook het stuk later, ik weet niet of het dan Tudor en Beisbroekbos of het Vloethemveld was, maar daar zat nog een technisch stuk tussen dat het weer helemaal de moeite maakte. Korte bochtjes, zachte ondergrond en wortels achter iedere bocht. Tijdens sommige stukjes moest je echt over je stuur gaan liggen, met de helm naar voor om de takken uit het gezicht te houden.

De tocht aangevat met het idee om de 75 te doen, maar toen de wind na 37 kilometer in ons gezicht waaide, was ik blij dat Rock Rider gisteren "een stuk gespeeld had", waardoor hij al tevreden was met 50 km op de teller. De laatste 4-5 kilometer ging hij wel nog eens een beetje onnozel doen, waardoor hij nog alleen over de meet reed. Ik volgde op zo'n 75 meter. Toen ik bij de auto stopte om onmiddellijk mijn handdoek en verse kleren mee te nemen zag ik dat Kommil Foo (en ik denk Kjell) ook heel snel achter kwamen.

Rit met heel wat bos, maar toch ook heel wat gemiste kansen. Ik zag ons langs (en dan bedoel ik op de weg er langs) te veel bos rijden om me echt in mijn nopjes te voelen. De verbindingsstukken tussen de bossen waren mijns insziens toch te veel asfalt, maar ik besef ook dat het van langsom moeilijker is om prive-stukken aan te doen. Geen kwaad woord over de bevoorradingen, de bepijling en het enthousiasme van de organisatoren. Hele leuke bende, die Vrije Cyclo's.

Op den apres Q-bix en ProTeam leren kennen en plotseling toch een beetje verschoten toen Traxer daar binnenwandelde, zo wit als een spook, lichtjes gedesorienteerd en met zijn arm nogal stijfjes langs het lijf. Bleek dat hij in de laatste kilometers daar nog tegen de vlakte was gegaan en zijn linkerduim zag er niet naar uit alsof hij altijd al op die plaats had gezeten. Geholpen om zijn bike op de auto te binden en hij vertrok direct naar een dokter. Hopelijk niet al te erg.

Genoten van de rit, maar had er precies meer van verwacht. Waarschijnlijk toch te veel verwend de laatste tijd. Morgenochtend zal ik samen met Niko een revalidatie-ritje voor de (her)beginnnende biker doen, nadat hij in Kluisbergen zijn schouder en hand een beetje had om zeep geholpen.

Gereden afstand: 53.75 km
Totale rijtijd: 2:23'40
Gemiddelde snelheid: 22.4 km/u
Hoogste snelheid: 38.5 km/u

Geen opmerkingen: